XL-BYGG lanserar egna varumärket Core

XL-BYGG lanserar egna varumärket Core

Nu lanseras XL-BYGG Core, en egen serie märkesbyggvaror exklusivt för XL-BYGGs kunder. Hela produktlinjen är framarbetad inom XL-BYGG i nära samarbete med professionella hantverkare och de första testerna i butik har fått ett överväldigande mottagande av kunder och delägare.

– Det är här ett viktigt steg i vår strävan att vara branschens bästa partner för våra kunder, säger Daniel Belmonte, Inköpschef på XL-BYGG.

XL-BYGG Core har redan smyglanserats i ett begränsat antal produktkategorier och responsen från kunderna har varit överväldigande. Under hösten kommer utrullningstakten att öka med fler produkter i fler kategorier.

– Mottagandet i butik har varit över all förväntan. Det ger oss ett kvitto på att den här satsningen är något våra kunder uppskattar, säger Mathias Bergman, chef för egna märkesvaror på XL-BYGG.

Under sina 10 år har XL BYGG tagit en position som ett av Sveriges starkaste varumärken långt utanför sin kategori. Därför är också en satsning på egna varumärken ett naturligt steg i kedjans utveckling. XL-BYGG Core kan redan vid lanseringen ta spjärn mot kedjans uppbyggda renommé och starka relation till sina kunder. Hela produktlinjen är framarbetad inom XL-BYGG i nära samarbete med professionella hantverkare.

–Vi vet att vi kan ta fram produkter med hög kvalitet, likvärdiga eller bättre än det som finns på marknaden. Och vi vet att vi kan göra det till bra priser. Våra kunder vet att de kan lita på XL-BYGG och efter våra initiala tester ser vi också att de litar på produkter där vi står som garant, säger Daniel Belmonte, inköpschef på XL-BYGG.

XL-BYGG Core kommer att finnas med i kedjans prioriterade sortiment med målet att vara ett givet alternativ för proffsbyggarna. Höstens produktlanseringar innefattar bland annat sortiment inom byggbeslag, tätskikts-, papp- och plastprodukter samt spackel, lim och fog.

Fokus är att erbjuda produkter som en proffsbyggare behöver för sin kärnverksamhet – därav namnet XL-BYGG Core.

–De egna produkterna kommer i vissa fall ersätta befintligt sortiment och i vissa fall vara ett komplement. Detta är kategoribeslut som tas allteftersom beslut om sortimentsutvecklingen sker, säger Daniel Belmonte.

Satsningen är en viktig del av XL-BYGGs tillväxtstrategi och utveckling som accelererat sedan affären med norska Mestergruppen.

–Våra egna märkesvaror har omfamnats av våra delägare och kunder. Det är väldigt glädjande. XL-BYGG är branschens starkaste varumärke. Det är naturligtvis en viktig del i att vi litar på att det här kommer att vara ett framgångsrikt initiativ, säger Karin Eriksson, VD på XL-BYGG.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Daniel Belmonte, Inköpschef, XL-BYGG 08- 578 51 619

Mathias Bergman, Chef EMV, XL-BYGG AB 08-578 51 633

Jessica Larsson, Informationsansvarig, XL-BYGG AB 08-578 51 608

XL-BYGG är en kedja av närmare 60 fristående bygghandlare med cirka 80 butiker över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke.