Xwine.se - Nu också med vingård från Alsace i sortimentet.

På den östra sidan av bergskedjan Vogeserna infinner sig ett idealiskt klimat för vinodling. Här har odlats vin sedan romersk tid. Ett par kilometer väster om medeltidsstaden Colmar ligger Turckheim där Vignobles Francois Baur har sitt säte. Pierre Baur med sin hustru Veronique och sonen Thomas är åttonde generationen i rakt nedstigande led, som driver gården. Vingården grundades redan år 1743. Cave och caveau ligger mitt i Turckheim och de 12 ha odlingarna ligger på kullarna och slätten utanför byn. Gården drivs sedan 2001 helt biodynamiskt. Av odlingarna utgörs ca. en tredjedel av Pinot Blanc, en tredjedel av Riesling, 25% av Pinot Gris och 10% av Chardonnay.

Många svenskar besöker redan gården och förutom Pinot Blanc, Pinot Gris och Riesling är gårdens mousserande Cremant D’Alsace mycket uppskattad och populär. Ett helt utmärkt alternativ till Champagne.

Som alla gårdar på xwine.se så erbjuds även här boende i en unik omgivning. I direkt anslutning till vingården ligger det trevliga och prisvärda hotellet Berceau du Vigneron med 16 rum. Hotellet ägs av familjen Baur, men driften är uthyrd. Kom gärna och besök vingården och träffa oss som lägger vår själ i att framställa vinerna.

• Alkoholhaltiga drycker

Om Xwine.se
Xwines idé är att möjliggöra för våra kunder att beställa sitt vin direkt från gården och med leverans från dörr till dörr. xwine.se tar hand om allt praktiskt som transport och betalning av skatt och andra avgifter.

Våra vingårdar är utvalda med utgångspunkt från ett gott och högkvalitativt vin, men också för att de kan erbjuda möjlighet att besöka gården, bo i området och uppleva omgivningar med intressanta miljöer. Vi tror på att en personlig kontakt med gård och vinbonde gör att njutningen av vinet blir större!

Xwine erbjuder viner från tre mycket intressanta gårdar i Frankrike och från tre Italienska gårdar i Toscana, Valpolicella och Piemonte. För mer information, besök gärna: www.xwine.se

Fredrik Goldbeck-Löwe, VD, 0706-447473, fredrik@xwine.se

Daniel Eliasson