Pressmeddelande -

Robot intar Hamngatan - Tar över paketutlämningen hos XXL med leverans inom några dagar efter beställning.

Efterfrågan på att själv hämta produkter som köpts online växer. I XXL:s varuhus på Hamngatan i Stockholm hämtas hundratals paket varje vecka. För att göra hämtningen ännu snabbare har XXL nu byggt en pick-up robot som ger varan direkt till kunden. Tillsammans med lagrets snabba hantering kommer kunder kunna hämta varor de beställt på nätet bara några dagar efter köpet.

- Vi är den största sportaktören i Norden, med både varuhus och onlineförsäljning. Att låta näthandeln och butikerna samspela är en enorm fördel både för XXL och för våra kunder, som snabbt får tag i precis de varor de vill ha, säger Johan Ljung, Interim Md XXL Sverige.
När kunden beställer sitt paket online och väljer pick-up i Stockholm city, kommer varan kunna hämtas redan några dagar efter. Så fort ordern är lagd, plockas den på XXL:s centrallager och skickas iväg. När kunden kommer till butiken läser roboten av en streckkod som skickats till kundens mobil och paketet levereras via en lucka. Hela processen tar endast någon minut. Kunden kan prova varan på plats och snabbt avgöra om den passar eller om man vill göra ett byte. På så sätt förbättras kundupplevelsen och antalet returer minimeras.
I samma varuhus så testas även nya självscanningskassor, vilket visat sig vara väldigt uppskattat och något som kommer byggas vidare på. Med detta system kan tiden som säljarna tidigare lagt bakom kassadisken nu användas för att öka servicegraden i våra varuhus.
- Handeln förändras oerhört snabbt och det är viktigt att vi möter våra kunders förväntan och önskemål här. Vi jobbar nu stenhårt för att skapa en kundupplevelse som är helt sömlös, med fokus på bra och högsta möjliga service, oavsett om du handlar i något av våra varuhus eller online. XXL:s pick-up robot och självscanningskassor är viktiga steg på vägen, säger Johan Ljung.

• Nya produkter, tjänster

Anders Lindblom