XXL och Rosa Bandet – Tillsammans mot cancer

Regelbunden fysisk aktivitet kan bidra till att minska risken för flera cancerformer. Därför är XXL extra stolta över att för tredje året i rad vara huvudpartner till Cancerfondens kampanj Rosa Bandet.

-Vi på Cancerfonden är väldigt glada över att ha XXL som samarbetspartners under Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj och att detta samarbete förlängs i ytterligare två år. Cancerfonden har ingen offentlig finansiering utan vi är helt beroende av gåvor och stöd för att kunna bedriva vår verksamhet och finansiera den främsta cancerforskningen. XXLs bidrag är viktigt för att forskningen ska gå framåt, för att färre ska drabbas och fler överleva cancer, säger Ulrika Årehed Kågström, Generalsekreterare Cancerfonden.

I XXL:s varuhus och på XXL.se kommer kunder att kunna köpa rosa bandet där hela beloppet tillfaller Cancerfonden. I tillägg kommer även andra ”rosa produkter” säljas där en del av försäljningen skänks till kampanjen. Möjligheten ges även för XXL `s kunder att i de fysiska varuhusen kunna runda upp beloppet man handlar för och summan som rundas upp går till Rosa Bandet- kampanjen. Engagemanget är stort även bland XXL`s anställda; för varje kilometer anställda på XXL springer, cyklar, promenerar eller simmar under oktober skänker sportkedjan en krona till cancerforskningen. Förra året samlade XXL tillsammans med sina kunder in över 2,5 miljoner kronor under Rosa Bandet-kampanjen.

- Många av oss har vänner eller familj som drabbats av cancer. Det här är en fråga som vi alla på XXL är starkt engagerade i. Att vara med och bidra och samtidigt uppmärksamma cancer betyder mycket för oss, säger CEO Pål Wibe.

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor och är en av cancerformerna där det är bäst dokumenterat att fysisk aktivitet kan minska risken för att utveckla cancer.

Även om fysisk aktivitet är en färskvara är det aldrig för sent att börja – och forskningen har visat att lite träning är mycket bättre än ingenting.

- Vi på XXL vill främja vikten av att vara aktiv. På XXL ska man finna det man behöver, oavsett aktivitet och oavsett vilken nivå man är på. Låt oss tillsammans bidra till ökad kunskap och forskning om cancer. Bidra tillsammans med oss i årets Rosa Bandet-kampanj, säger Wibe.

• Nya produkter, tjänster

Anders Lindblom