Karl Garberg blir Yabies nya Chief Marketing Officer

Fintechbolaget Yabie rekryterar Karl Garberg som ny CMO

Fintechbolaget Yabie fortsätter att bygga upp teamet och rekryterar in Karl Garberg till rollen som CMO för att bygga varumärket och accelerera tillväxten.

Payment och Point-of-Sale-bolaget Yabie växer snabbt på den svenska marknaden och i maj 2021 tog bolaget in ytterligare 220 miljoner i riskkapital och bland ägarna återfinns bland andra Swedbank och Creades. Under senaste åren har bolaget rekryterat nyckelpersoner från konkurrenter såsom Bambora och Zettle för att stötta upp resan framåt.

Nu fortsätter rekryteringsoffensiven genom att addera Karl Garberg som ny CMO. Karl kommer senast från en liknande roll på fintech-och kryptobolaget Safello där han var med och börsnoterade företaget under våren 2021 och ledde lanseringen av en bred reklamkampanj - Make Crypto Boring - som fått mycket uppmärksamhet.

“Yabie befinner sig på en mycket spännande resa där vi bygger en branschledande produkt samtidigt som vi påbörjat en resa där vi konsolidera en mycket fragmenterad bransch. Nu blir det min uppgift att utveckla ett relevant och starkt varumärke för att öka varumärkeskännedomen och accelererar tillväxten ytterligare, det blir en kul resa“ berättar Karl Garberg.

Innan tiden på Safello så var Karl marknadschef på coworking-bolaget United Spaces som under hans tid växte från tre till 10 locations och där han var med och sålde bolaget till börsnoterade Castellum 2019. Tidigare i karriären har Karl även erfarenheter från Zettle och McCann.

“Vi är mycket glada att välkomna Karl till Yabie. Hans erfarenheter av att bygga långsiktiga och framgångsrika varumärken är väldigt värdefulla för oss. Med vårt fokus på fortsatt hög tillväxt för bolaget och en börsnotering som planeras under mitten av 2022 så blir just varumärket en mycket central del framåt för oss,” säger Mathias Plank, VD och grundare av Yabie.

Karl startade på Yabie i början av december 2021.

För mer info, vänligen kontakta:

Mathias Plank, CEO, mathias@yabie.com, +46 705 360 200

Karl Garberg, CMO, karl@yabie.com, +46 708 800 875

Om Yabie AB (publ.)

Yabie är ett svenskt fintechbolag som utvecklar en flexibel och mobil Point-of-Sale och Payments-lösning. Resan började 2017 med att utveckla en betallösning för Apple-auktoriserade butiker i Norden och har sedan dess vuxit till över 5 000 företagskunder. Sedan starten har bolaget tagit in drygt 500 msek i riskkapital av bland andra Creades, Swedbank och Brightly Ventures. Bolaget grundades av serieentreprenören Mathias Plank (VD).

Kuriosa: på arabiska betyder يبيع (Yabie) att sälja.

Taggar

Yabie utvecklar moderna och lättanvända kassasystem för iPad och iPhone. Företaget grundades i Stockholm 2017 under namnet Kaching och har sedan dess utvecklat kassasystem för både större kedjor inom detaljhandeln, som IKEA och Hästens, och för mindre butiker och restauranger. Gemensamt för alla Yabies kassasystem är ett fokus på användarvänlighet och ambitionen att förenkla din försäljning. Därför är Yabies kassasystem byggda för att göra det enkelt att komma igång, minimera support och göra det enkelt att hålla koll på din försäljning. Yabie är delägt av Swedbank och har dessutom täta partnerskap med flera betalleverantörer, vilket gör att Yabie även kan erbjuda marknadsledande priser på kortinlösen.

Yabie – Simplify your sales

På Yabie förstår vi hur krävande det är att driva ett företag.
Därför utvecklar vi lättanvända och pålitliga kassasystem som
minskar din stress och låter dig fokusera på din verksamhet,
istället för på tekniken runt omkring. Det innebär att du kan lägga
mer tid på att sälja och utveckla ditt företag och mindre tid på
rapportering, administration och supportsamtal.

Yabie AB
Mäster Samuelsgatan 36