Yamaha Surround AI: Artificiell intelligens ger mer underhållning

Surround:AI från Yamaha är nästa generations digitala ljudprocessering. Den banbrytande teknologin förbättrar film- och TV-ljudet automatiskt, utan en massa krångliga inställningar. Surround:AI-receivers finns i AVENTAGE serien.

DSP – vi kan bättre

Under 30 års tid har Yamaha ständigt jobbat på att förbättra och återge det bästa digitala ljudet. Yamahas AV-receivers är välkända för sina skräddarsydda DSP-program. Med dessa program kan man återge akustiken i berömda byggnader eller arenor. De finns även en rad program som är anpassade för olika filmgenres, som ser till att varje explosion smäller högre och att varje viskning hörs. Yamahas designers ville gå ett steg längre. Filmer i en viss genre består av olika scener som kräver att man byter DSP program för att få optimalt ljud. Varje replik skulle höras tydligt i tysta scener, medan de ljudtäta scenerna skulle kunna utnyttja surroundssystemets fulla potential och få taket att lyfta. Men hur löser man det utan att behöva skruva på inställningar med man tittar. Det är här Surround:AI kommer in i bilden!

Yamaha Surround:AI – bättre ljud genom artificiell intelligens

Surround:AI stöds av maskininlärning och en ständigt växande databas, så att den ständigt förädlar de akustiska mönstren och hela tiden lär sig nya analysmetoder. Resultatet är ett mäktigt surroundljud, anpassat till ditt rum för att kunna ge varje filmscen maximal känsla. För att uppnå detta analyserar Surround:AI innehållet i realtid i intervall av 200 millisekunder och lägger fokus på vad som är viktigt i just den scenen – oavsett om det är dialog, stämningsljud eller bakgrundsmusik. Varje filmscen får sitt eget skräddarsydda ljud och varje ljud låter precis som det ska. Surround:AI fungerar också med Dolby Atmos och DTS:X och ger dig den bästa hemmabioupplevelsen du kan tänka dig.