Lastbil på väg med AdBlue. Foto: Yara

Tillgången av AdBlue

Sedan kriget i Ukraina bröt ut har det publicerats artiklar i svensk media om att det råder brist på Adblue. Detta då vissa företag köpt rysk urea. För nuvarande har branschen ingen brist på råvara och tillgången på AdBlue är god. Den enorma hamstringen har resulterat i att tillverkningen av emballage släpar efter. Det gör leveranskedjan längre och i dagsläget tar det längre tid än vanligt att leverera ut produkten till slutkund.

Viktigt att tänka på
Det är viktigt att tänka på att AdBlue bara kan lagras i 12 månader efter tillverkning. Detta medför att för stor andel lagrad produkt riskerar att passera bäst före datumet innan användning - och den lagrade produkten får kasseras.

Om tillgången på rysk naturgas skulle stoppas eller begränsas skulle det bli ett besvärligt läge men så är inte fallet idag.