KRAV-godkänd NPK gödsel- en naturlig utveckling för Yara

KRAV-godkänd NPK gödsel- en naturlig utveckling för Yara

Att gå i cirklar leder sällan någon vart, men när Yara nu tar steget in i ett nytt segment, går vägen till den KRAV-godkända produktportföljen YaraSuna just genom cirkulära råvaror.

Under 2021 förvärvade Yara det finska företaget Ecolan som har lång erfarenhet inom produktion och utveckling av organisk återvunnen växtnäring. Förvärvet genomfördes som ett steg för att på olika nivåer och delar av verksamhet verka för att nå företagets mission ”Responsibly feed the world and protect the planet”, något som genomsyrar det dagliga arbetet oavsett om det rör sig om ekologisk eller konventionell odling.

Steget som Yara nu tar in i ett nytt segment, är även ett led i att kunna möta samhällets förväntningar och den politiska utvecklingen som nu sker och som båda kan leda till en högre efterfrågan på ekologiskt livsmedel odlade inom Europa. EU har i livsmedelsstrategin “från jord till bord” fastställt det mycket ambitiösa målet att öka den ekologiskt odlade arealen från dagens 8,5% till 25% och detta ska uppnås redan år 2030.

Organiska gödselmedel som begrepp
YaraSuna är en portfölj av organiska återvunna näringsämnen och under vårsäsongen 2022 har produktprover av YaraSuna BIO 10-4-1 funnits tillgänglig i en mindre volym. Vad innebär då begreppet organiska gödselmedel?

I stora drag betyder det att återvinna och utnyttja näringsämnen som redan finns och därigenom bidra till att "sluta näringskretsloppet". Detta hjälper till att etablera en cirkulär värdekedja inom jordbruket och nå de högt uppsatta EU-målen.

De huvudsakliga råvarorna som används inom organisk gödsel är återvunnet material med vegetabiliskt eller animaliskt ursprung som till exempel hönsgödsel, kött- och benmjöl, restprodukter från jordbruket eller återvunnet biologiskt avfall som kompost eller rötrester från biogasproduktion. Även restprodukter från skogen kan användas som råvaror till dessa typer av gödselmedel.

YaraSuna BIO 9-3-1
YaraSuna BIO 10-4-1 var den första KRAV-certifierade produkten i portföljen och som nu under hösten 2022 ersätts av en begränsad volym YaraSuna 9-3-1. Lämpliga användningsområden är spannmål, oljeväxter, potatis samt gräsfrövall och med produktens egenskaper är det en fördel att tillföra gödseln genom kombisådd eller att den radmyllas.

Några av råvarorna gör att produkten inte tillåten att användas för gödsling av betesvall, slåttervall, grönsaker på friland eller i växthus, detta med hänvisning till KRAV:s regler och regler kring användning av animaliska biprodukter. YaraSuna 9-3-1 är en pelleterad  produkt i en 800 kilos säck.

Rekommendationer
Rekommenderad giva för jordbruksgrödor på våren är 500–1000 kilo per hektar. På hösten bör inte mer än 800 kilo per hektar användas till höstraps och högst 300 kilo till höstsäd. Maximal giva per hektar och år är 2,4 ton enligt KRAV:s regler för tungmetallinnehåll.

I enlighet med Jordbruksverket (SJVFS 2004:62) får den maximala givan av fosfor i organiska gödselmedel i medeltal inte överstiga 22 kilo per hektar i medeltal under en femårsperiod. Detta motsvarar ett maximalt medeltal per år på 700 kilo gödselprodukt per hektar. Produkten är certifierad för ekologisk odling enligt KRAV av Kiwa Certification AB.

För mer information, besök gärna www.yara.se eller kontakta följande:

Ingemar Gruvaeus
Chefsagronom Sverige