ArcWorld – större än den verkar

ArcWorld – större än den verkar

ArcWorld-familjen från YASKAWA är utformade som ett svar på industrins krav på flexibilitet och omställbarhet. Från de allra minsta modellerna till den största är de utvecklade med fokus på snabb igångkörning, flyttbarhet och pålitlig drift.

Att robot och all utrustning är monterade på en plattform gör att det enkelt att flytta en ArcWorld precis som den är till en ny plats i produktionen om det behövs. Konstruktionen gör det också lätt att komma i gång med produktion efter installation, och att slippa göra om robotjobb efter en flytt.

Det finns tre modeller i familjen:

• ArcWorld HS Micro – svetsa med en robot i en station.
  • ArcWorld RS Mini – svetsa med en robot i två stationer med manuell stationsväxling.
  • ArcWorld CS – svetsa med en eller två robotar i två stationer med automatisk stationsväxling, och den har hjul som underlättar vid flytt och transport.

- Har du redan en Motomanrobot från Yaskawa, eller en ArcWorld, och vill veta hur vi utvecklat produktprogrammet? Eller är du bara nyfiken på kompakt och effektiv svetsning? Hör av dig för en ”guidad tur” i vår värld av ArcWorld och andra robotlösningar, uppmanar Henrik Arvidsson, säljchef på YASKAWA Nordic.

På Elmia Automation i maj kommer YASKAWA att visa mellanvarianten ArcWorld CS V2-500 L=2050 som innehåller två robotar och är rymligare inuti än man tror! Den har en genomtänkt utformning som gör att det på en ytterst måttlig golvyta går att svetsa upp till två meter långa objekt med en diameter på en meter.

Yaskawa Nordic grundades på 70-talet i Torsås och ägs idag av japanska Yaskawa Electric Corporation, börsnoterat i Tokyo. Yaskawa en av världens ledande tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer, med över 590 000 MOTOMAN-robotar installerade över hela världen. Yaskawa Nordic har ca 200 anställda och kontor i Torsås, Kalmar och Jönköping.