Fr.vänster: Andreas Ulvagården, Volvo CE, Maja Karlberg, verksamhetsansvarig för Epic samt Niklas Richardsson, försäljningschef robotsystem på Yaskawa Nordic.

Epic Innovation & Technology Center - nytt centrum för kompetenshöjning

Epic är resultatet av ett samarbete mellan näringslivet, Linnéuniversitetet och gymnasieskolan. Syftet med Epic är att kunna förse företagen i regionen med den tekniska kompetens som de behöver, och samtidigt öka intresset för teknikutbildningar och tekniska yrken. Den 21 augusti var det invigning av teknikcentret med maskinpark där två robotceller från Yaskawa ingår.

Teknikcentret innehåller den senaste tekniken när det gäller CNC, svets, mätteknik och automation. Verksamheten ska bli en kunskapsmiljö för näringsliv, gymnasieskola och akademi och fungera som ett skyltfönster in mot den moderna, digitaliserade industrin. Målet är också att öka allmänhetens intresse för teknik.

- Genom Epic speglar vi bättre hur den moderna industrin ser ut. Vi har ett stort kompetensbehov hos våra teknikföretag och Epic blir en nyckeldel i att dels attrahera fler till en karriär inom teknik, men även att de som väljer att utbilda sig får med sig rätt kunskaper inför arbetslivet, säger Maja Karlberg Verksamhetsansvarig Epic – Innovation & Technology Center.

På Epic finns en gedigen maskinpark med ett fyrtiotal maskiner som speglar den moderna industrin. Här finns också möjlighet för elever att lära sig robotautomation med hjälp av liten flyttbar robotstation, MOTOMAN-GP8 och en komplett robotcell för svetsning, ArcWorld. Båda levererade av Yaskawa Nordic. För medlemmar i företagsnätverket ger robotstationerna också möjlighet till testkörning av prototyper och kompetenshöjning av sin personal.

- Det är många som bidragit för att skapa detta teknikcentrum som alla ska ha en eloge för det, säger Niklas Richardsson. Men, det är faktiskt nu som det viktigaste arbetet börjar! Med engagerade lärare, elever och företag som med sin småländska klurighet höjer kompetensen inte bara i vår region utan i hela industrisverige, avslutar Niklas.

Yaskawa Nordic grundades på 70-talet i Torsås och ägs idag av japanska Yaskawa Electric Corporation, börsnoterat i Tokyo. Yaskawa en av världens ledande tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer, med över 400 000 MOTOMAN-robotar installerade över hela världen. Yaskawa Nordic har ca 160 anställda och kontor i Torsås, Kalmar och Jönköping.