Finalpriset för Robothon-tävlingen var att köra Motoman industrirobotar. Här programmerar  Karl Andersson Larsén och Jack Tóth-Égetö för fullt. De går båda i åttonde klass. Foto: Yaskawa Nordic AB.
Finalpriset för Robothon-tävlingen var att köra Motoman industrirobotar. Här programmerar Karl Andersson Larsén och Jack Tóth-Égetö för fullt. De går båda i åttonde klass. Foto: Yaskawa Nordic AB.

Robothon-vinnare får programmera riktiga industrirobotar!

Fredagen den 18 november fick vinnarna av Karlskrona Robothon, ungdomarna Jack Tóth-Égetö och Karl Andersson Larsén, ta emot vinsten. Att provköra en robot på Motoman Robot Academy, utbildningscentrum för robotprogrammering i Kalmar på Yaskawa Nordic AB.

I de moderna lokalerna på Varvsholmen i Kalmar erbjuder Yaskawa Nordic ett omfattande utbildnings- och kursprogram. Här utbildas både befintliga och nya kunder i robotprogrammering. Därutöver, när Yaskawa levererar robotar, ges en heltäckande utbildning, support och service för systemintegrering och slutanvändare.

– Här håller vi flera utbildningar i veckan, berättar Kenneth Brännmark, utbildningsansvarig Motoman Robot Academy.

Karlskrona Robothon syftar till att ge ungdomar en möjlighet att utforska och att visa upp sina kreativa talanger med teknik. Robotar är i fokus och deltagarna använder oftast Lego Mindstorms. Tävlingen går årligen av stapeln på höstlovet under ledning av Blekinge Tekniska Högskola och Hyper Island samt Molybden AB:

– Vi vill skapa intresse för teknikens möjligheter och visa hur man sätter tekniken i tjänst för det man vill den ska göra. Och bygga ett forum för nyfikna och intresserade elever att utforska och få en arena att visa upp sig kring byggande och programmering av robotar, säger Joachim Nilsson, Molybden.

Äntligen var det dags för vinnarna i tävlingen Robothon, Jack Tóth-Égetö och Karl Andersson Larsén, att prova programmera och köra industrirobotar!

– Det var en rolig tävling hos Hyper Island, där uppdraget var att bygga en robot som kör fram till ett basketmål och släpper i en boll. Men det är fantastiskt kul att få köra riktiga robotar, säger Jack Tóth-Égetö och Karl Andersson Larsén.

– Ungdomarna är talangfulla, fullt fokuserade och lär sig mycket snabbt, berömmer Kenneth Brännmark.

– Vem vet? De här grabbarna kanske blir våra medarbetare i framtiden, säger Marie Olsson, HR-ansvarig på Yaskawa Nordic AB.

-------------------------

För ytterligare information: kontakta katarina.ketzenius@yaskawa.eu.com