Robotsvetsning ska vara enkelt!

Robotsvetsning ska vara enkelt!

För att kunna svetsa produkter med höga kvalitetskrav krävs både erfarenhet och en viss kunskapsnivå. Den kompetensen vara svårt att hitta för företag som behöver nyanställa, som i stället överväger automatisering med hjälp av robot. Men vilken typ av robotlösning är bäst när man saknar tidigare robotvana?

Svetsning med en kollaborativ robot är ett bra val för den som vill ta första steget från manuell till robotbaserad automation. Väljer man en Weld4Me CE från YASKAWA får man dessutom tryggheten med en komplett robotstation som är CE-godkänd. Här finns också fördelen att använda hjälpmedlet WeldingWizard som gör det lätt även för oerfarna användare att skapa ett robotjobb.

- Det fantastiska med WeldingWizard är att det går att börja på ren nybörjarnivå. Sedan kan man utan problem ta med sig de robotjobb man har gjort och fortsätta med avancerad programmering med hjälp av Teach-boxen, säger Jerry Eriksson, key account manager på YASKAWA Nordic.

Weld4Me CE är en nyckelfärdig och flyttbar CE-märkt robotstation för svetsning med hjälp av en kollaborativ robot i HC-serien. Den är perfekt för mindre svetsanläggningar där man har små batcher och hög variation.

Inom kort kommer ytterligare en kollaborativ robot från YASKAWA att vara tillgänglig för bågsvetsning. Det är modellen HC20DTP som har en rejält tilltagen räckvidd på upp till 1900 mm.

Kontakta Jerry Eriksson, 0480-44 66 14 (jerry.eriksson@yaskawa.eu) för mer information.

Yaskawa Nordic grundades på 70-talet i Torsås och ägs idag av japanska Yaskawa Electric Corporation, börsnoterat i Tokyo. Yaskawa en av världens ledande tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer, med över 590 000 MOTOMAN-robotar installerade över hela världen. Yaskawa Nordic har ca 200 anställda och kontor i Torsås, Kalmar och Jönköping.