Monteringslinje med tre MOTOMAN-HC10 robotar på Fagerhult Belysning AB.

Samarbetsrobotar med fokus på flexibilitet.

Fagerhult Belysning fick förra året en oväntad möjlighet att sätta tre HC10 ”cobotar” i produktivt arbete. Målet var att skapa en effektiv robotlösning genom att först identifiera lämpliga monteringsuppgifter för robotarna och sedan testa, utvärdera och konstruera en robotanläggning utan extern hjälp. Fagerhult hade erfarenhet av konventionella robotar, men har inte använt någon typ av samarbetsrobot tidigare.

Med enbart en grundutbildning och sporadisk support från Yaskawa har Fagerhults automationsavdelning utvecklat och konstruerat robotanläggningen helt och hållet på egen hand. De tre robotarna ansvarar nu för att montera plugg och kabelgenomföring, fästa skruvar samt plocka upp och sätta dit kopplingsplintar.

RFID-taggar håller reda på vilka komponenter som ska monteras för varje produkt. Med hjälp av säkerhetsskannrar kan robotarna växla från sitt höghastighetstempo till en långsammare rörelse om någon närmar sig dem.

Strategin bakom den nya robotanläggningen har ökat Fagerhults önskan att starta fler automationsprojekt i framtiden.

- Fokus kommer då att ligga på att göra automationen på egen hand, säger Christer Hansson, underhållschef på Fagerhult/Indoor Lighting Solution. Då får vi framtidssäkra system där all kunskap om produkter, programmering och produktion finns kvar i huset.

Kontakta Christer Hansson, telefon 036-10 86 65, (christer.hansson@fagerhult.se) för mer information.

Om Fagerhult Belysning
    Grundades i mitten av 1940-talet och ingår nu i Fagerhultkoncernen, ett av Europas ledande belysningsföretag, med tolv varumärken och 4 100 anställda runt om i världen. Fagerhult tillverkar belysningslösningar för offentliga miljöer som kontor, skolor, sjukvård, detaljhandel och utomhusapplikationer.

Yaskawa Nordic grundades på 70-talet i Torsås och ägs idag av japanska Yaskawa Electric Corporation, börsnoterat i Tokyo. Yaskawa en av världens ledande tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer, med över 540 000 MOTOMAN-robotar installerade över hela världen. Yaskawa Nordic har ca 160 anställda och kontor i Torsås, Kalmar och Jönköping.