SCARA – en snabb och pålitlig ”annorlunda” robot

SCARA – en snabb och pålitlig ”annorlunda” robot

I likhet med våra andra robotar är också SG-400 och SG-650 tillverkade med YASKAWA-komponenter och styrs av samma typ av styrsystem. I det här fallet det minsta av dem, YRC1000micro. Kombinerat med valfri ”funktionell säkerhet”, där man övervakar och begränsar hastighet och arbetsområde, är det lätt att integrera och använda SG-serien även i komplexa produktionssystem.

De här robotarna har funnits i sortimentet en längre tid, men de är väl värda att lyfta fram som ett konkurrenskraftigt alternativ till andra robotlösningar. Framför allt där man behöver plocka, placera och montera med hög noggrannhet och i högt tempo.

- Det är lätt att tänka att valet av rätt robotmodell enbart handlar om valet mellan en cobot och en sexaxlig industrirobot. I stället finns det massor av uppgifter där den prisvärda och extremt snabba Scara-roboten gör ett utmärkt jobb, och dessutom tar väldigt liten plats, säger Henrik Arvidsson, säljchef på svensk marknad.

På YASKAWA Academy finns nu en flyttbar robotstation med den mindre modellen, SG-400, för demonstration och utbildning av blivande robotoperatörer.

Kontakta Henrik Arvidsson, 0480-44 66 01 (henrik.arvidsson@yaskawa.eu) för mer information.

Yaskawa Nordic grundades på 70-talet i Torsås och ägs idag av japanska Yaskawa Electric Corporation, börsnoterat i Tokyo. Yaskawa en av världens ledande tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer, med över 540 000 MOTOMAN-robotar installerade över hela världen. Yaskawa Nordic har ca 200 anställda och kontor i Torsås, Kalmar och Jönköping.