Yaskawa jubilerar med 100 år!

Yaskawa jubilerar med 100 år!

Roboten från Yaskawa Nordic AB överlämnar en gåva till Mr Manfred Stern, CEO Yaskawa Europe, den för orten välkända Torsåstuppen. Foto: Yaskawa Nordic AB.

Yaskawa Nordic AB i Torsås firade, tillsammans med det japanska moderbolaget, ett helt sekel av nyskapande teknik. Till exempel har mer än 300 000 Motoman-robotar, 10 miljoner servomotorer och 18 miljoner frekvensomvandlare installerats globalt.

Torsdagen den 19 november höll Yaskawa Nordic AB i Torsås öppet hus för sina kunder och media. En rikligt uppdukad demohall visade upp olika användningsområden, celler och robotkapaciteter.

– Produktionen i Torsås är en mönsteranläggning och vi är bäst i världen när vi ser på produktivitet och effektivitet för robotstyrskåp, säger vd Michael Tranberg. Våra korta ledtider i kombination med hög kvalitet och konkurrenskraftiga priser är vår styrka.

Eftermiddagen kryddades med föreläsningar med Luis Ribeiro PhD Linköpings universitet, som talade om framtidens industri. Fredrik Reinfeldt, Sveriges förre statsminister, talade om svensk industri och gav sin bild av framtiden. Erik Nieves grundare och CEO Plus One Robotics, USA, talade om samspelet mellan människa och robot.

Jubileet avslutades med galafest på Stufvenäs Gästgiveri med underhållning och där ledande personer i svensk industri fick mingla. Företaget fick också besök av Mr Manfred Stern, CEO Yaskawa Europe och chefen för robotdivisionen i Europa, Mr Bruno Schnekenburger. De blev för övrigt serverade både mat och dryck av en robot!

I och med 100-årsfirandet görs nu samtidigt ett avstamp för nästa århundrade med den nya logotypen som tagits fram under året.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För ytterligare information kontakta Katarina Ketzénius, katarina.ketzenius@yaskawa.eu.com eller 0730- 79 89 32.