Med kortare räckvidd och 20 kg hanteringsvikt är HC20SDTP den senaste modellen i YASKAWAs HC-familj.

Ytterligare en industrirobot från YASKAWA för samarbete människa-robot

YASKAWA fortsätter att utveckla och utöka HC-familjen med robotmodeller för samarbete människa-robot. Dessa ”cobotar” är konstruerade för industriellt bruk med höga krav på driftsäkerhet och prestanda, utan att kompromissa med användarvänlighet och säkerhet.

Den maximala räckvidden för den senaste modellen (MOTOMAN-HC20SDTP) är 1425 mm, vilket motsvarar Yaskawas konventionella cobot HC10DTP som har en maximal lastkapacitet på tio kg. Men den nya modellen kan hantera dubbelt så hög last, upp till 20 kg. Den är också utrustad med en direktinlärningsfunktion, vilket gör den lättare att programmera - även för användare utan tidigare robotvana.

HC20SDTP är särskilt lämplig för arbetsuppgifter med kortare räckvidd, kraft och stabilitet som exempelvis för att skruva och montera. Hantering och att plocka-packa i en trång miljö är ett annat exempel där en cobot som HC20SDTP passar utmärkt.

Viktigaste fördelarna

• Enkel programmering med handguidning och Smart Pendant.
  • Samarbete utan behov av säkerhetsavskärmning.
  • Robust hölje av gjutet aluminium med en lätt konstruktion.

Kontakta Niklas Richardsson, 0480-41 78 01 (niklas.richardsson@yaskawa.eu) för mer information.

Yaskawa Nordic grundades på 70-talet i Torsås och ägs idag av japanska Yaskawa Electric Corporation, börsnoterat i Tokyo. Yaskawa en av världens ledande tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer, med över 540 000 MOTOMAN-robotar installerade över hela världen. Yaskawa Nordic har ca 160 anställda och kontor i Torsås, Kalmar och Jönköping.