Dan Jay - Olsson ny Restaurangchef på Yasuragi

Det japanska spa- och konferenshotellet Yasuragi anställer Dan Jay-Olsson som ny Restaurangchef. Dan kommer senast från Leijontornetgruppen i Stockholm med välkända krogar som Djuret, Tweed, The Burgundy, Omakase Köttslöjd och Pubologi. Det är framför allt på Pubologi som Dan har satt sitt avtryck i rollen som restaurangchef.

Yasuragi har två restauranger. Tokyo, en à la carte restaurang där köket förenar svenska och japanska matlagningstraditioner och restaurang Teppanyaki med tolv bord, där varje bord har en egen kock som tillagar maten på en stekhäll vid bordets mitt medan gästerna ser på.

-Jag ser fram emot att utveckla restaurangupplevelsen på denna fantastiska plats där kropp, själ och sinne har en given plats. Det här är rätt ställe för mig att dela med mig av min passion för japanskt värdskap samt mat och dryck. Detta i samspel med lokala råvaror och producenter, säger Dan Jay – Olsson.

Dan har under de senaste 5 åren utvecklat en fascination för Japan, de japanska köken och den japanska dryckeskulturen i form av sake. 2011 gjorde Dan sin första resa till Japan och har sedan dess besökt landet inte mindre än nio gånger. Han har som förste svensk även utbildat sig till sakesommelier vid The Wine & Spirit Education Trust (WSET) i London.

Vid varje besök till Japan har Dan bilat runt för att få bästa möjliga kontakt med människor och uppleva de mest avlägsna platserna för ny inspiration. Det går inte att ta miste på Dans stora intresse för den japanska kulturen och inte minst för den japanska risbrygden sake. Senast i slutet av förra året, reste han till Japan för att arbeta på ett sakebryggeri i Suwa i prefekturen Nagano. Dan beskriver upplevelsen som mycket hårt arbete där han fick arbeta tillsammans med de anställda och följa hela processen från att tvätta riset till den stora festen i byn för att fira att nu var drycken klar.

-Det är ovärderlig kunskap som Dan kommer att bidra med till våra olika restaurangkoncept. Yasuragi är i ständig utveckling när det gäller upplevelsen i våra restauranger och därför är Dan exakt den vi sökt till denna tjänst. Det är med stor glädje vi välkomnar Dan och hans gedigna bakgrund och genuina intresse för den japanska mat- och dryckeskulturen, säger Daniel Pettersson, Food- and Beverage Manager, Yasuragi.