Hållbarhet samlar spabranschen på Yasuragi

För åttonde året i rad arrangerar föreningen Svenska Spahotell Spadagarna för att samla branschen och berätta om nyheter, trender, dela erfarenheter och inspirera.

I år är intresset större än någonsin och 275 personer kommer att delta i evenemanget som äger rum på spaanläggningen Yasuragi Hasseludden 25-27 mars. Årets tema är Hållbarhet, ett högaktuellt ämne som spabranschens aktörer nu vill sätta i strålkastarljuset, och som genomsyrar hela programmet.

- Årets tema, hållbarhet, ligger oss på Yasuragi varmt om hjärtat. Hållbarhet här betyder både ett hållbart ledarskap, social hållbarhet, ekonomisk hållbarhet och ekologisk hållbarhet, säger Anna Spjuth, Yasuragis VD.

- Kombinationen Yasuragi Hasseludden som arrangör och temat Hållbarhet passar som handen i handsken. Yasuragi jobbar med miljöfrågor sedan länge, men har nu tagit steget vidare och arbetar föredömligt och aktivt inom området och är en pionjär med en hållbarhetsansvarig på plats i det dagliga arbetet, säger Carina Wallberg, ordförande i Svenska Spahotell.

Spadagarnas innehåll i korthet:

• Stora delar av den svenska spabranschen samlad – representanter från ca 50 anläggningar
  • Seminarier, paneldebatt och workshops – nyheter, trender och branschkunskap
  • Leverantörsmässa med 50 utställare
  • Vinnaren av utmärkelsen Årets KURage offentliggörs

Föreläsare under Spadagarna  2012 är bland andra:

Mats-Eric Nilsson, författare och skribent – I pulvermosets land
Jan Peter Bergkvist, hållbarhetsrådgivare – Hållbarhet i praktiken
Ewa Goos, Nordic Hotels & Resorts och Christina Mattsson, KTF – Ekologisk hudvård
Stefan Nilsson, trendexpert – 2012 – Hälsa, hållbarhet och antikonsumtion
Anna Spjuth, VD Yasuragi och Caroline Strindmar, hållbarhetsansvarig Yasuragi – Hållbart ledarskap

Presskontakt: Nenne Nestius, tel. 073-648 13 98 , nenne.nestius@yasuragi.se

Mer information och program: www.spadagarna.se,  www.twitter.com/spahotell samt www.facebook.com/spadagarna

• bad
  • japan
  • japanskt spa
  • meditation
  • upplevelse
  • massage

Här finns 164 hotellrum och sviter i japansk stil, 25 möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen omsätter ca 164 Mkr och drivs av Nordic Choice Hotels AS. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi Hasseludden öppnade 1997 och byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.