Yasuragi Hasseludden; Årets Spa i Spa Star Awards

Yasuragi har korats till Årets spa i tävlingen SpaStar Awards. I hård konkurrens med flera andra spa-anläggningar har Yasuragi tagit hem det mycket prestigefyllda priset som årets spa i SpaStar Awards som delas ut av SpaStar International.

Juryns motivering lyder: “Likt en Samurajmästare, med fötterna stadigt på den grå skärgårdsklippan och blicken lekfullt nyfiken, har man skolat svenska folket i japansk livskonst.”

Spaavdelningen har fått två nya varma källor i etage nerför berget för att optimera utsikten. Den nya dämpade loungedelen ger möjlighet till vila i väntan på behandling i de nyrenoverade behandlingsrummen. Ute på terrassen har man byggt en bastu med fönster mot utsikten och en tillhörande kallpool. Yasuragi är inte bara en inomhusupplevele, takterrasserna har byggts ut och Yasuragi kan nu erbjuda totalt 800 kvm takterrass med utsikt över Stockholm inlopp. Här finns även den japanska trädgården, Vandringen- och stillhetens trädgård, som erbjuder stigar för meditation och eftertanke. Varma dagar flyttas aktiviteterna ut på rundillen, en utomhusscen i trädgården, med en oslagbar utsikt.

- Vi har under en längre tid arbetat målmedvetet för att förfina vårt koncept och ge mer plats för lugnet. Parallellt med nybyggnationerna har vi även sett över behandlingsutbud och aktiviteter. Nyligen har vi lanserat två nyheter; SaunaYoga som hålls i den nya bastun med utsikt samt en duobehandling med inspiration från den japanska teceremonin. Och den nya spamenyn med små läckra rawfood-rätter är en succé bland våra gäster säger Jimmy Myhrinder, Spachef Yasuragi.

De senaste två åren har nya hotellrum byggts och hela mötesavdelningen med lounge och bar har totalrenoverats i en skön känsla av det traditionella Japan med inslag av Manga och det trendiga Tokyo. Man erbjuder nu rawfood på spa och för att möta familjers behov av lugn och ro tillsammans har man sedan 10 år tillbaka skapat Yasuragi Kids där barn och föräldrar tillsammans får möjlighet att varva ner och umgås.

-Yasuragi är i en ny fas och har bevisat att med hårt arbetet och mycket energi kan man förfina och utveckla en redan etablerad produkt. Yasuragi är unikt och ett spa för den som önskar en helhetsupplevelse kommenterar Anna Spjuth VD, Yasuragi.

I alla processer har hållbarheten satts högt på agendan med det egna interna hållbarhetskonceptet, ”Feel good, Do good, Yasuragi for sustainable living”. Man har förankra hållbarhetsarbetet i hela organisationen vilket lett till att gästnöjdheten ökat markant och så även medarbetarnöjdhet.