Yasuragi skapar ett nytt japanskt bad

Nu förfinar Yasuragi sitt koncept ytterligare. Den japanska bad-, spa- och mötesanläggningen Yasuragi på Hasseludden påbörjar från och med maj månad en omfattande ombyggnation av det japanska badet.

Yasuragi drivs av Nordic Hotels & Resorts AB/AS, som är en del av Petter Stordalens Strawberry Hospitality Group. Nu har Stordalens fastighetsbolag beslutat att investera ytterligare i den fastighet man förvärvade av LO år 2006.

Yasuragi har allt sedan starten 1997 haft det japanska badet som en grundsten i sitt koncept. Inpirationen till hela verksamheten kommer från det japanska, vare sig det gäller estetik, matupplevelser eller aktiviteter. Att man nu väljer att bygga om det japanska badet är ett naturligt steg i att fortsätta förfina och utveckla det japanska arv man har att förvalta.

- Det japanska ordet Yasuragi kan översättas som den sköna utandning man gör när man lägger sig i en varm källa och släpper taget om allt. Det är den känslan vi vill fördjupa med det nya vi kommer att erbjuda våra gäster och kunder. Under den här processen har vi även möjlighet att se till att vi ytterligare förstärker vårt viktiga hållbarhetsarbete. Det är nu vi verkligen har möjlighet att gå in i kärnan av vårt koncept – att erbjuda varmt vatten och tystnad i japansk anda säger Sunniva Fallan Röd, Vd på Yasuragi.

Inför ombyggnationen har man förutom att förstärka det japanska lagt stort fokus vid hur gästen får en så behaglig upplevelse som möjligt i syfte att verkligen skapa en plats där människor kan varva ned och åka hem med ny kraft. Grunden är som alltid den japanska tvagningsritualen och de varma källorna, men man ser även till att skapa fler platser för avkoppling i lugn och ro. Behandlingsrum, poolområde, lounge och omklädningsrum kommer att få ett nytt uttryck och man tar nu tillfället att skapa en avskild plats för den viktiga badintroduktionen.

Det är DAP arkitektbyrå som har fått uppdraget att gestalta det nya japanska badet. Efter studieresa i Japan och långa sessioner med ledningen för Yasuragi har man satt sig in i vad konceptet Yasuragi handlar om.

- Det här är ett mycket ärofyllt uppdrag för oss på DAP, inte bara arkitektoniskt, utan framför allt i utmaningen att gestalta en plats där människor enkelt kan slappna av och komma i kontakt med sig själva. Här får vi verkligen betänka samspelet mellan människan och hennes fysiska miljö. Hur påverkar t ex belysning, detaljer i materialval och den taktila upplevelsen. I en så intim miljö är det viktigt att inte känna sig utelämnad. Det är vårt uppdrag att få gästen att känna sig bekväm och avslappnad. Det är ett drömprojekt för en arkitekt att få skapa en japansk upplevelse för detta varumärke som under 20 år kontinuerligt förfinat sitt koncept kommenterar Mats Hansson, kreativ chef och delägare på DAP.

Petter Stordalen som äger Yasuragi kommenterar ombyggnationen så här:

- Yasuragi är inte vilken hotell- eller resortanläggning som helst. Här finns ett större ansvar i att ge människor en plats där de kan släppa vardagsstressen, kontemplera livet och komma med nya insikter i förlängningen för att göra världen till en lite bättre plats att leva i. Drift av ett hotell handlar om att investera löpande för att få gästerna och kunderna att må bra. Vi har under åren investerat kontinuerligt i Yasuragi och nu har turen kommit till hjärtat av Yasuragi – det japanska badet.

_______________________________________________________________________________________________________

Yasuragi kommer från den 1 maj stänga för sina privata gäster fram till ombyggnationen är klar. Mötes-, event- och konferensgäster är välkomna under hela perioden på förfrågan.