Yello Strom har undersökt svenskars åsikter om elbolag och elförbrukning.

Dyrt, krångligt och obegripligt - det är vad svenskarna tycker om elkonsumtion och elföretag. Svenskarna vet inte hur mycket el de gör av med, vad den kostar, vad avtalet innehåller och hur de ska kunna spara el. Detta är - lite hårdraget - i huvudsak resultatet av en ny undersökning om svenskarnas åsikter om elbolagen och sin elförbrukning som elföretaget Yello låtit göra. Många svenskar tycker att det är svårast att välja elleverantör när det gäller tjänster till hemmet.

Det tyska elbolaget Yello Strom, som kom till Sverige hösten 2007, har tagit reda på hur svenskarna egentligen ser på de frågor som har med elbolagen och den egna elkonsumtion att göra. Svenskar tycker att detta område är invecklat och svårt att få grepp om.

- Undersökningen bekräftar vad vi anade om svenska elkonsumenter när vi beslutade oss för att komma till Sverige. Vi tycker inte det här ska vara en så svår fråga för konsumenterna. Vi vill göra det enkelt och tydligt - service, bra pris, begripliga elräkningar och inga bindningstider. Det säger Volker Abt, vd på Yello Strom i Sverige.

Det är många som inte hittar rätt via krångliga avtal, långa bindningstider, svårbegripliga fakturor och ständigt ökande elpriser. Många skulle vilja spara el, men har inte tillräckliga kunskaper.

Konsumenterna känner sig maktlösa och växlar mellan elleverantörerna. Hoppet är att få ut maximalt när det gäller service, pris och kunskap om sina möjligheter att aktivt kunna ta kommandot över sin elförbrukning.

Det finns 4,2 miljoner hushåll i Sverige. Det här en del av resultaten av undersökningen om deras åsikter och kunskaper om elbolagen och sina möjligheter att ta kontroll över sin elkonsumtion:

• Valet av elleverantör är det svåraste valet för hushållen, svårare än att välja telefonoperatör och bredbandsleverantör. Det anser nästan 1,5 miljoner hushåll.
  • Drygt 1,5 miljoner hushåll, fyra av tio har bytt elleverantör.
  • Fyra av tio tycker att elräkningen är svår att förstå.
  • Nästan en och en halv miljon hushåll, en dryg tredjedel, har dålig eller ingen uppfattning om hur mycket el de gör av med.
  • De som bor i villa har mycket bättre uppfattning om sin elkostnad och vad som kan göra åt den, än de som bor i lägenhet.

Undersökningen har gjorts av PFM Research. Under september och oktober telefonintervjuades ett representativt urval av svenska hushåll om sina attityder till elbolagen och om sina kunskapen om hur de kan spara el.

Ladda ned undersökningen här.
Ladda ned regionala undersökningar här.

• elräkning
  • elmätare