Yepstrs rundabordssamtal ger konkreta löften

Under politikerveckan i Almedalen arrangerar Yepstr två rundabordssamtal med fokus på ungdomsarbetslöshet och integration. Deltagarna består av politiker och företagsledare som under samtalen ska utlova minst ett konkret åtagande att genomföra det kommande året, allt för att underlätta ungas väg ut i arbetslivet.

Förra året arrangerade Yepstr tre mycket uppskattade rundabordssamtal under Almedalsveckan och i år fortsätter det viktiga arbetet. Två nya samtal kommer äga rum med unikt inbjudna deltagare från politiken och näringslivet. Syftet med samtalen är att lyfta frågorna “Vad krävs för att ge alla unga samma chans i arbetslivet?” respektive “Vad krävs för att alla unga utrikesfödda ska känna sig som en del av Sverige?”. Deltagarnas uppgift är att under samtalen hitta konkreta och genomförbara lösningar på frågeställningarna som de sedan har ett år på sig att förverkliga. Förra året skrev över 30 deltagare under varsitt åtagande och resultaten blev överraskande bra.

– Vi har exempelvis sett hur Moderaternas Ida Drougge lagt fram förslag om allmän arbetsmarknadskunskap i skolan, hur Sacos studentordförande Malin Påhls Hansson lagt grunden för en policy som ska göra studenter bättre förberedda på arbetslivet. Även Centerpartiets Simon Palme har efter rundabordssamtalet drivit sitt åtagande i frågan om yrkesutbildning på partistyrelsenivå, berättar Sofie von Krusenstierna community manager på Yepstr och projektledare för arrangemangen i Almedalen.

Yepstr är en app som kopplar samman drivna 15-21-åringar med hushåll som söker hjälp med exempelvis barnpassning och trädgårdsarbete.
– Det finns mängder med ungdomar som vill visa vad de går för men som inte vet var de ska vända sig, samtidigt finns det många familjer som är i starkt behov av någon som kan hjälpa dem att hämta från förskolan eller klippa gräset när de är på semester. Yepstr blir på så sätt ett win-win koncept där ungdomar tjänar sina egna pengar på ett tryggt och säkert sätt samtidigt som de bygger sina CV:n med värdefulla erfarenheter och referenser, berättar Jacob Rudbäck som är grundare och VD för Yepstr.

Till årets två rundabordssamtal kommer ca 30 politiker och företagsledare att delta, bland de anmälda syns Miljöpartiets riksdagsledamot Janine Alm Ericson, Lerinas VD Anders Uddfors, Mångfaldskonsulten Ekaterina von Gertten, Martin & Serveras HR-direktör Maria Branestam och Vänsterpartiets riksdagsledamot Håkan Svenneling.

– Vi hoppas att årets samtal kommer generera ännu fler samarbeten och gemensamma åtaganden. Under det gånga året har deltagarna varit oerhört drivna i att genomföra sina egna löften men i år hoppas vi kunna krydda det med att de även ska åta sig minst ett samarbete, förklarar Sofie von Krusenstierna.

Samtalen äger rum 2 juli kl. 09:30-10:30 samt 3 juli 12:30-14:30 på Campus Gotland och webbsänds på Yepstrs sida på facebook. Åhörare är välkomna och press får genomföra intervjuer 20 minuter innan och efter samtalen.

• almedalsveckan
  • integration
  • ungdomsjobb
  • ungdomsarbetslöshet
  • sofie von krusenstierna
  • almedalen

Yepstr är en app där hushåll kan få kontakt med ungdomar som vill hjälpa till med enklare tjänster kring hemmet, familjen och trädgården. Bokning och betalning sker via appen och försäkring ingår. Yepstr grundades i Sverige 2015 och har i dag nära 40 000 användare.