Nya turismutbildningar på YH Akademin - ”Kompetensutveckling viktigare än någonsin”

Reseindustrin och besöksnäringen befinner sig i ett paradigmskifte. För att möta framtidsbehoven startar nu flera spännande turismutbildningar och kurser på YH Akademin.

– Kompetensutvecklingen får inte avta. Den är viktigare än någonsin, säger Nahed Alwani, ansvarig för affärsutveckling och kvalitet på YH Akademins turismutbildningar.

Under hösten 2023 startar flera YH-utbildningar, både långa program och korta kompetensutvecklande kurser, på YrkesAkademin Yrkeshögskola. Utbildningarna har tagits fram tillsammans med branschen för att möta behovet av rätt kompetens inför reseindustrins och besöksnäringens utveckling och framfart.

– Företag i reseindustrin befinner sig i en stor omställning, där AI, hållbarhetsfrågor och omvärldsläget bidrar till både utmaningar och möjligheter. Kompetens som efterfrågas är kunskaper i bokningssystem, sälj- och marknadsföringskunskaper i digitala kanaler och inte minst hållbarhetstänket, säger Nahed.

Framtagna för att kunna kombineras med arbete

Längre YH-program som startar under hösten är bland annat: TRAC Turism- och resekonsult, Affärsutvecklare inom Besöksnäring och Hotel Supervisor. Samtliga program är på distans med ett par fysiska träffar under utbildningens gång.

– Förutom de längre programmen så startar även två nya korta kurser: Nordic and international MICE production och Sustainability Management in Tourism. De är 16 respektive 12 veckor långa, kostnadsfria och framtagna för att kunna kombineras med arbete, berättar Nahed.

Vi behöver locka fler till besöksnäringen

Nahed beskriver hur intresset för besöksnäringen i Sverige i och med det ekonomiska läget har ökat, och att blicken mot vårt land kommer att vara kvar ett tag.

– Vi behöver vara mer förberedda på inkommande turism och hemestrar. Vår tuffaste utmaning är att locka fler till besöksnäringen. Visa olika karriärvägar och bredda målgruppen, menar Nahed.

Utbildare med stor erfarenhet

YH Akademins turismutbildningar har många års branscherfarenhet och en stor geografisk spridning i landet. Vi finns från Kiruna/Kalix i norr till Helsingborg i söder. Vårt team är vår styrka. Engagemanget och passionen för turism och utbildning finns hos alla kollegor.

Alla utbildningar genomförs på distans och utgår ifrån ett lokalt, regionalt eller nationellt behov från branschen.

Se alla turismutbildningar som startar hösten 2023 och våren 2024.

Nahed Alwani
nahed.alwani@ya.se