Uppmanar företag: Sänk bränsleersättningen

På grund av de senaste årens kraftigt ökande bränslepriser betalar många företag mer än den skattefria schablonen för förmånsbil – 6,50 och 9,50 kr per mil – för att kompensera de anställdas ökade kostnader för tjänstekörningen. Men det senaste halvåret har bränslepriserna rasat med nästan tre kronor.

- Nu är det dags att återställa ersättningen till den skattefria schablonen på 6,50 kr per mil för dieselbilar och 9,50 för övriga drivmedel, hävdar tjänstebilsexperten Ronny Svensson, som pekar på att det mesta av ersättningen ändå skattas bort.

2009 kostade bensinen i snitt drygt 12 kronor litern, medan dieseln gick på ungefär 11,50. Redan tre år senare, 2012, snuddade snittpriset för bensin 15-kronorsstrecket medan dieseln var knappt tjugo öre billigare. Sedan dess har priserna legat snäppet under 15 kr per liter.

Under den här perioden är det alltfler företag som utöver de skattefria schablonerna för tjänstekörningen har gett förarna både två och tre kronor extra per mil. För denna ersättning ska både företaget och den anställde betala skatt. För en ersättning på tre kronor blir företagets kostnad ca fyra kronor, inklusive arbetsgivaravgifter, medan 1,50 hamnar i den anställdes plånbok vid 50 procents marginalskatt. Den största delen, 2,50, försvinner i skatt.

- Detta är inte kostnadseffektivt och överkompensationen är inte ens nödvändig längre, säger Ronny Svensson, som nu rekommenderar sina kunder att se över bränsleersättningen för sina förmånsbilar.

Bakgrunden är att strax efter midsommar 2014 toppade bensinpriset på 15,28 och dieseln på 14,72 kr per liter. Sedan dess har priset på både bensin och diesel sjunkit med knappt tre kronor per liter.

Den skattefria bränsleersättningen är 6,50 kr per mil för dieselbilar. Med dagens dieselpris på ca 12,50 kr per liter betyder det att för alla dieselbilar som drar 0,52 liter per mil eller mindre räcker de 6,50 för att företaget ska täcka förarens kostnad för tjänstkörningen.

- Oavsett om företagen sänker ersättningen nu eller inte, så kommer förarna att vilja kompenseras för eventuellt höjda bränslepriser i framtiden, hävdar Ronny Svensson.

Som en jämförelse drar en Volvo V70 D5 med manuell växellåda 0,48 liter per mil. Det betyder att så länge bensinkostnaden är mindre än 13,55 kr per liter, behövs ingen ersättning utöver den skattefria schablonen på 6,50 kr per mil för att föraren av just denna Volvo V70 ska bli kompenserad fullt ut för sina tankkostnader.

- Att i detta läget ge de anställda förarna både två och tre kronor extra per mil, där det mesta ändå går i skatt, det är inte försvarbart, säger Ronny Svensson.

Bensinpriset ligger på ca 12,25 kr per liter, vilket gör att brytpunkten för den skattefria schablonen på 9,50 kr per mil för bensinbilar ligger på 0,78 liter per mil.

Volvo V70 T5 med automatlåda drar 0,64 liter per mil. Det betyder att så länge bensinkostnaden är lägre än 14,85 kr per liter, så behöver företaget inte betala ut någon ersättning utöver den skattefria schablonen på 9,50 kr per mil för just denna Volvo V70.

- Med en brytpunkt på nästan 15 kr per liter så klarar sig förarna av de här bilarna bra inom överskådlig framtid med den skattefria schablonen på 9,50 kr per mil, konstaterar Ronny Svensson.