YouCruit tar in 41 miljoner inför börsnotering

Malmöbaserade YouCruit tar in 41 miljoner kronor i en nyemission som förbereder för börsnotering på Nasdaq First North. Företagets tjänst Lanefinder, som hjälper amerikanska truckers att byta jobb, har under 2020 fått sitt stora genombrott och nu väntar en massiv marknadsoffensiv.

Åtta miljoner kronor i nyemissionen rör sig om ägarlån som konverteras till aktier. Övrigt är ett kapitaltillskott som ska användas till marknadsföring av Lanefinder och att anställa fler säljare för att kunna hantera den stora efterfrågan på tjänsten.

–Vi har nästan 4.000 amerikanska truckingbolag som anslutit sig och varje vecka får vi hundra till. För att mätta deras anställningsbehov måste vi hitta över 200.000 förare om året, säger YouCruits vd Mats Holmbäck.

Med en omsättning på över 6.500 miljarder kronor årligen är den amerikanska truckingindustrin omkring tio gånger större än den globala musikindustrin och är den näst största industrin i USA. 3,5 miljoner amerikaner arbetar som lastbilsförare som är det vanligaste jobbet i 29 delstater.

Varje år byter i genomsnitt 94 procent av dem jobb, där den lagstadgade anställningsprocessen är en analog och administrativ börda som ställer oerhörda krav på både förare och truckingbolag.

–Lanefinder automatiserar och digitaliserar stora delar av anställningsprocessen, både för föraren och truckingbolaget, vilket sparar väldigt mycket tid och pengar jämfört med manuell hantering. I slutet av 2021 ska Lanefinders jobbmarknadsplats vara en de facto-standard där du mer eller mindre måste synas för att finnas, säger Mats Holmbäck.

YouCruit, grundat 2012, utvecklar och driver vertikala jobbmarknadsplatser i branscher där lagar, regler och försäkringar avgör vem som kan anställas. YouCruit har huvudkontor i Malmö med ett amerikanskt kontor i Tampa, Florida. I dag har företaget 23 anställda, men räknar med att nästan fördubbla personalstyrkan under året.

• New products, services

• ipo