Gå direkt till innehåll
Våra 2 våtmarker fyller 3 viktiga funktioner för miljön och binder 100 ton CO2 per år

Pressmeddelande -

Se filmen - klicka på länken ovan.

Våra 2 nya våtmarker fyller 3 viktiga funktioner för miljön

• Biologisk mångfald
  • Binder Koldioxid
  • Minskar risken för översvämning

Enligt uppgift från Naturcentrum blir upptaget i våtmarkerna av CO2 totalt ca 100 ton per år

Ytterbygg har byggt två nya våtmarkerna i verksamhetsområdet Rollsbo Västerhöjd i samband med att gator och VA byggs ut i det kommande verksamhetsområdet Rollsbo Västerhöjd. En våtmark tar upp näringsämnen vilket minskar övergödning samtidigt som de skapar en perfekt livsmiljö för många växter och djur och därmed förbättrar den biologiska mångfalden. Våtmarken utjämnar också flödet vid kraftiga regn, så vi inte får översvämningar nedströms. De utgör kolsänkor som binder koldioxid för klimatet. ”När vi bygger ut våra områden vill vi bygga in hållbara lösningar, för miljö och klimat, det tror vi att våra kommande hyresgäster i området kommer uppskatta” säger Mats Berntsson VD på Ytterbygg.

Bolaget har sedan tidigare en bikupa med intilliggande blomsteräng. När vi byggt vid dike utmed Bilgatan har vi lagt ut stenar och planterat vass för att underlätta för öringens lek. I Osbacken kommer vi att lämna kvar död ved i grönområden vilket tex skalbaggar uppskattar, och så lägger vi sten i rösen för att skapa goda miljöer för groddjur.

Ytterbygg – hyr ut anpassade lokaler

Ytterbygg AB är ett familjeägt bygg- och fastighetsbolag som hyr ut lokaler till små och stora företag i Storgöteborg. Vi är en aktiv fastighetsutvecklare, som hela tiden bygger nya lokaler och anpassar befintliga efter våra hyresgästers behov. Verksamheten startade för 50 år sedan och idag omfattar vårt fastighetsbestånd över 150 000 kvm, från Älvängen i norr till Mölndal i söder. I Hisings Backa och Rollsbo har vi många trevliga lokaler med närhet till bra service och infrastruktur samt möjligheter att växa.

Mats Berntsson

​Ytterbygg – hyr ut anpassade lokaler

Ytterbygg AB är ett familjeägt bygg- och fastighetsbolag som hyr ut lokaler till små och stora företag i Storgöteborg. Vi är en aktiv fastighetsutvecklare, som hela tiden bygger nya lokaler och anpassar befintliga efter våra hyresgästers behov. Verksamheten startade för över 50 år sedan och idag omfattar vårt fastighetsbestånd över 170 000 kvm, från Älvängen i norr till Mölndal i söder. I Hisings Backa och Rollsbo har vi många trevliga lokaler med närhet till bra service och infrastruktur samt möjligheter att växa.

Ytterbygg
Rollsbovägen 25