​Frankrikes ambassadör Jacques Lapouge besöker Yves Rochers nordiska huvudkontor

Agneta Ekström, honorärkonsul, Frankrikes ambassadör Jacques Lapouge och Annelie Johansson, VD Yves Rocher Norden

Efter att Yves Rochers Nordiska huvudkontor i november 2014 blev hemvist för Helsingborgs franska honorärkonsul, har Frankrikes ambassadör i Sverige, Jacques Lapouge, idag besökt Yves Rocher i Helsingborg. Tillsammans med honorärkonsulen Agneta Ekström och Yves Rochers VD Annelie Johansson fick ambassadören inblick i hur ett av Frankrikes mest populära företag verkar och utvecklas på den nordiska marknaden.

I Sverige finns fem franska honorärkonsuler som del av det franska konsulatet. Konsulatet kan stå till tjänst som rådgivare i olika ärenden och assistera vid olika sorters svårigheter. Sedan november 2014 är Yves Rocher hemvist för honorärkonsulen Agneta Ekström som nu alltså tagit tagit emot besök av den franske ambassadören, som för första gången besöker Helsingborg.

Vi är väldigt stolta över att ambassadör Lapouge väljer att besöka oss för att ta del av hur ett franskt företag verkar och utvecklas i Sverige. Vi är ju lite av en fransk utpost och arbetar dagligen för goda relationer mellan Norden och Frankrike. Vi är ju i själen både nordbor och fransmän och lever i symbios med det bästa av två kulturer, något vi med glädje visade upp för den franske ambassadören, säger Annelie Johansson, VD Yves Rocher.

Den franska delegationen består även av Pierre-Alexandre Miquel, chef du service économique des pays nordiques. Utöver besöket på Yves Rocher träffar ambassadören representanter från Helsingborgs Stad samt medverkar på en middag på Sofiero med gäster med fransk anknytning.