​Yves Rocher sponsrar ”HeForShe”, en kampanj för global jämlikhet mellan kvinnor och män

Jacques Rocher deltar i kampanjen HeForShe - för ökad jämlikhet

Yves Rochers erbjuder skönhet från växtriket till kvinnor och män. Redan 1959 var grundaren Yves Rochers övertygelse att stötta och stärka kvinnor över hela världen. Nu deltar företaget och Jacques Rocher i en FN-initierad, internationell kampanj för jämställdhet mellan kvinnor och män.

Den internationella uppmaningen till jämlikhet har initierats av UN Women och sprids nu över världen i nationella kampanjer. Yves Rocher har valt att sponsra projektet och den franska kampanjen från ONU Femme France. Kampanjen lyfter fram företaget Yves Rocher och Jacques Rocher som stöttepelare till jämlikhet mellan kvinnor och män. Jacques Rocher, son till grundaren Yves Rocher, leder stiftelsen Yves Rocher som engagerats i kampanjen HeForShe. Bakom kampanjen står även internationella statsöverhuvud och kulturpersonligheter som FNs generalsekreterare Ban Ki-Moon, USAs president Barack Obama samt skådespelarna Emma Watson och Matt Damon.

Jag är stolt över att vårt företag väljer att stå bakom kampen för jämställdhet mellan kvinnor och män över hela världen. Symbolvärdet och förmågan att verkligen arbeta för jämlikhet är en kärna i vår kultur och vägledande för att fler ska välja att stå upp för detta. Med gemensamma krafter och uthållighet är jag säker på att vi steg för steg är på väg mot en jämställd värld, säger Annelie Johansson, VD Yves Rocher.

Den FN-initierade kampanjen HeForShe syftar till att väcka opinion i frågan om jämlikhet och är ett upprop till män över hela världen att skriva under ambitionen att verka för jämlikhet. Tidigt i kampanjen har 300 000 män skrivit under uppropet på kampanjens hemsida www.heforshe.org

Yves Rocher stödjer även kvinnor inom forskning och välgörenhet. Under 2015 har Yves Rocher valt att sponsra 1,6 och 2,6 miljonerklubbens arbete för kvinnor och hälsa i Sverige. Därmed bidrar företaget tillatt sprida inspiration och kunskap om hälsofrågor för kvinnor.