Alkompis vd Julia Agha utses till Årets MediaAmazon

Årets MediaAmazon är en årlig utmärkelse som delas ut sedan 2010, och går till en kvinnlig medieledare som utmärkt sig genom en modigt och nyskapande journalistiskt ledarskap.

Utmärkelsen går i år till Julia Agha, vd för Alkompis, Sveriges största nyhetskanal på arabiska, som är det näst största modersmålet i landet.

- Alkompis har under Julia Aghas ledning utvecklats till en viktig samhällsaktör och en brobyggare mellan olika delar av samhället. Med sin stora räckvidd, både i Sverige och internationellt, är Alkompis en unik nyhetsförmedlare i en konflikLylld samtid, säger Cecilia Zadig, juryordförande och insBPare av priset Årets MediaAmazon.

Alkompis är en oberoende nyhetskanal med originaljournalistik om Sverige på arabiska som når drygt 350 000 besökare i månaden
på webben. Alkompis har också en stor räckvidd på sociala medier: 2,6 miljoner följare på Facebook, 205 000 följare på TikTok och
112 000 prenumeranter på Youtube. En stor del av publiken är arabisktalande användare utanför Sverige.

- Det pågår just nu en global kampanj mot Sverige, orkestrerad av en mängd olika krafter. Sveriges Natoansökan, koranbränningarna och gängkriminaliteten är en giftig cocktail där desinformation är ett vapen för destabilisering. Nyhetskanalen Alkompis verkar med saklig och oberoende journalistik mitt i denna brännpunkt, säger Cecilia Zadig.

Priset Årets MediaAmazon 2023 delas ut den 21 november kl 15 på ABF i Stockholm.

I sambandmed prisutdelningen ordnas också ett seminarium om hur media kan agera som brobyggare mellan parallella världar i Sverige.

I seminariet deltar:

Julia Agha, vd Alkompis
Peter Esaiasson
, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet
Terese Cristiansson
, mellanösternkorrespondent, TV4
Anna Careborg
, chef SVT nyheter och sport
Nalin Baksi
, fd S-riksdagsledamot

För mer information, kontakta:

Cecilia Zadig, juryordförande