ISO.POETISM BY TOBIAS BIRK NIELSEN vinner Zalandos Sustainability Award vid Copenhagen Fashion Week

Nu koras årets vinnare av Zalandos Sustainability Award 2022, ett pris som syftar till att uppmuntra modemärken att utforska alternativa metoder för design och produktion för att bidra till en mer hållbar modeindustri. ISO.POETISM BY TOBIAS BIRK NIELSENs kontinuerliga engagemang för hållbarhet och användning av innovativa färgningstekniker stod ut i jämförelse med konkurrenterna.

Idag meddelar Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, att ISO.POETISM BY TOBIAS BIRK NIELSEN är vinnaren av det tredje Sustainability Award i samarbete med Copenhagen Fashion Week. Det här är den tredje säsongen av ett treårigt strategiskt partnerskap mellan Zalando och Copenhagen Fashion Week, där den här utmärkelsen står i centrum. Priset syftar till att uppmuntra modemärken att utforska alternativa metoder och strategier som bidrar till en mer hållbar industri. ISO.POETISM BY TOBIAS BIRK NIELSEN imponerade särskilt med sitt engagemang hållbarhet och användning av innovativa färgningstekniker.

Enligt juryn speglade kollektionen som visades upp på Copenhagen Fashion Week märkets etos att återvinna när det är möjligt. ISO.POETISM BY TOBIAS BIRK NIELSENvann priset på tjugotusen euro och ett partnerskap med Zalando för att utveckla en exklusiv kapselkollektion. Kollektionen kommer att utforska hållbara lösningar i design, material, produktionsprocesser, tekniska lösningar och spårbarhet. Zalando kommer även att göra ett brett urval av AW22-kollektionen som visades upp tillgänglig för sina mer än 46 miljoner kunder på 23 europeiska marknader.

Sara Diez, VP Category Women and Private Labels på Zalando, säger: "Ett av huvudkriterierna för att välja en vinnare av Sustainability Award var hur de kombinerade modeaspekten med hållbarhet. ISO.POETISM BY TOBIAS BIRK NIELSEN lyckades verkligen sammanföra båda delar med sina tygval, samt med det tidlösa och långvariga i deras designer. Vi vill använda vårt inflytande som plattform för att skapa mer hållbara val för våra kunder och det är fantastiskt att se att så många varumärken vill vara med oss på resan. Vi ser fram emot att arbeta med ISO.POETISM BY TOBIAS BIRK NIELSEN för att utforska mer hållbara innovationer och att göra hållbarhet mer önskvärt. Vi hoppas kunna göra det lättare för kunder att göra mer hållbara val genom transparens och att dela information om den effekt tyger som används har.”

Tobias Birk Nielsen, Creative Director på ISO.POETISM BY TOBIAS BIRK NIELSEN sa: “Jag är så stolt över att ha blivit tilldelad det här priset - det betyder verkligen allt för oss! Det har varit en värdefull läroprocess för oss och en fantastisk upplevelse att få vara en del av Zalando Sustainability Award. Fram tills nu har vi tagit hållbara beslut som en del av en naturlig och logisk process, och har fokuserat på hur vi implementerar dem internt i allt från designprocessen till våra logistiska fotspår. Men att få vara en del av detta har drivit oss till att börja programmera våra hållbara tillvägagångssätt, sprida och kommunicera dem och våra hållbara idéer, inte bara internt - utan även utanför vår hektiska lilla bubbla. Att ha vunnit detta pris har bara gjort oss ännu mer motiverade att fortsätta den här resan, samt att jaga en ännu mer ambitiös hållbar vision för varumärket. Alla i mitt blygsamma team har gjort en otrolig insats för att göra detta möjligt, trots de många projekt vi arbetar med samtidigt som denna AW22-show och prisutdelningen, så jag är verkligen tacksam och stolt över vad vi har uppnått tillsammans!”

Jurymedlem Arizona Muse säger: “Stort grattis till ISO.POETISM BY TOBIAS BIRK NIELSEN, som skapade en fängslande och gripande show under CPHFW. Modebranschen kan lära sig mycket av varumärkets fokus på minimal påverkan och nollavfall. Jag tror verkligen att mode kan bli en industri som är snäll mot både planeten och människor och varumärken som ISO.POETISM AV TOBIAS BIRK NIELSEN kommer att hjälpa oss att uppnå det.”

De övriga finalisterna, Fassbender och Tomorrow Denim beskrivs också av juryn som enastående exempel på varumärken som inspirerar och integrerar hållbarhet genom hela leveranskedjan, samtidigt som de skapar skräddarsytt mode, dess engagemang för miljömässigt och socialt ansvar och dess ambition att driva positiv förändring genom samarbete och kollektivism.

Finalisterna i Zalandos Sustainability Award presenterade sina kollektioner på Copenhagen Fashion Week under en digital visning och ett litet antal gäster på Nikolaj Kunsthal – med alla de säkerhetsåtgärder som krävs i samband med den pågående pandemin. Kollektionerna visades också via Zalando Greenhouse, ett digitalt showroom som låter modeentusiaster över hela världen utforska kreationerna och titta på visningarna via en livestream. Det virtuella showroomet anordnade också workshops som "Care & Repair" med designer och vinnare av Zalando Sustainability Award 2021 Nikolaj Storm, och den danska influencern och hållbarhetsförespråkaren Emilie Lilja, "Styling More Sustainably" med Säker Stil och Vogue Scandnavia D&I redaktören Mona M. Ali. Utöver alla workshops blev utrymmet ett nav för att lära sig mer om finalisternas hållbara metoder.

Sustainability Award fortsätter att vara en viktig händelse i modekalendern, samtidigt som SS22-vinnaren Nikolaj Storms kollektion nu finns tillgänglig på Zalandos hemsida. Hans exklusiva kapselkollektion kommer att släppas senare i år.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till fler än 46 miljoner aktiva kunder på 23 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.

OM COPENHAGEN FASHION WEEK

Copenhagen Fashion Week är den största modeveckan i Norden och hålls i januari/februari och augusti varje år. Varje säsong välkomnar Copenhagen Fashion Week ledande internationell press, köpare och branschledare till tre dagar med visningar, presentationer och evenemang, vid sidan om de två handelsmässorna CIFF och Revolver. Hållbarhet står i fokus, liksom strävan att göra meningsfulla förändringar för att inspirera och uppmuntra branschen att ta steg mot en positiv och ansvarsfull förändring. I januari 2020 offentliggjorde Copenhagen Fashion Week den ambitiösa treåriga Sustainability Action Plan, som presenterar ett innovativt system med minimikrav för varumärken att få ta del av det officiella schemat. Den kommer att gälla från och med år 2023 (www.copenhagenfashionweek.com).

OM ZALANDOZalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till omkring 45 miljoner aktiva kunder på 23 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.