STAMM vinner Zalando Sustainability Award vid Copenhagen Fashion Week

STAMM vinner Zalando Sustainability Award vid Copenhagen Fashion Week

• STAMM har visat på imponerande hantverk och en djup förståelse för mer hållbara metoder i sin kollektion för AW23.
  • Zalando Sustainability Award uppmärksammar och stödjer märken som driver positiv förändring och bidrar till en mer ansvarsfull modeindustri

BERLIN, 2 FEBRUARI 2023 // Idag meddelar Zalando, en ledande europeisk online-plattform för mode och livsstil, att STAMM vinner Zalando Sustainability Award AW23, som delas ut under Copenhagen Fashion Week. STAMM imponerade särskilt på juryn med sitt användande av mer hållbara material, inklusive återvunnet dun och indiskt Khadi, ett tyg skapat med ekologisk, handspunnen bomull.

Elisabet Stamm, Creative Director, säger: “Att bli utsedd till vinnare av Zalando Sustainability Award är både magiskt och motiverande. Det är en hyllning till ett ungt varumärke som drivs av innovation, mångfald och estetiska uttryck med ett medvetet tankesätt. Vi är glada och stolta över att vara en del av en så viktig och ändamålsenlig plattform och få möjlighet att komma i kontakt med branschledare. Genom att vinna det här priset kommer vi att kunna utöka vårt nätverk och fortsätta arbeta för att åstadkomma positiva förändringar. Jag hoppas också kunna inspirera andra att skapa med ett syfte och tro på utbyte över gränserna.”

STAMM vinner 20 000 euro samt möjligheten att utveckla en exklusiv kollektion tillsammans med Zalando som kommer att utnyttja mer hållbara designlösningar inom material, produktionsprocesser, teknik och spårbarhet. För att ytterligare stödja STAMM i deras tillväxt kommer Zalando att göra kollektionen som visades vid Copenhagen Fashion Week tillgänglig för Zalandos kunder på alla europeiska marknader.

Lena Sophie Röper, Director of Designer & Luxury på Zalando säger: “Vi är glada att kunna utropa STAMM som den femte vinnaren av Zalando Sustainability Award vid Copenhagen Fashion Week. Hantverket och broderierna på läderplaggen samt den komplexa konstruktionen av dunjackorna var en höjdpunkt.. Vi ser fram emot vårt samarbete med STAMM för att skapa en kapselkollektion som utforskar alternativa designlösningar och innovativa idéer.

Cecilie Thorsmark, CEO på Copenhagen Fashion Week, säger: ”När Stamm Exchange valdes som vinnare av den här upplagan gjordes det som en hyllning till varumärkets oändliga engagemang för att utforska innovativa materialsammansättningar och transformativa silhuetter. Stamm Exchanges kreationer är inspirerande inte bara genom sin häpnadsväckande design utan också genom att de är bärare av varumärkets engagemang för att stödja och återupprätta användningen av handgjorda material.”

Bland de övriga finalisterna fick Selam Fessahaye beröm av juryn för sitt enorma utbud av material och sin tekniska kompetens, medan TG Botanical fick beröm för sitt hantverk, sin användning av naturliga råvaror och sin lokala produktion.

Finalisterna i Zalando Sustainability Award presenterades under Copenhagen Fashion Week den 31 januari - 2 februari 2023. Kollektionerna visades också i Zalando Greenhouse, ett digitalt showroom som låter konsumenter från hela världen se modevisningarna via livestream.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är en av Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 50 miljoner aktiva kunder på 25 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.

OM ZALANDO SUSTAINABILITY AWARD

Zalando Sustainability Award delas ut varje säsong under Copenhagen Fashion Week som inleddes i februari 2021. Priset syftar till att uppmuntra modevarumärken att utforska hållbara alternativ och erkänna strategier som bidrar till en mer hållbar industri. Alla varumärken som deltar i Copenhagen Fashion Week bjuds in att ansöka om priset. De tre finalisterna väljs ut av en erfaren internationell jury. Juryns medlemmar granskar noga varje varumärkes hållbarhetsstrategier, inklusive deras kollektioner och nivå av engagemang för mer hållbara framsteg och innovationer. Vinnaren av priset tilldelas ett pris på 20.000 euro samt ett samarbete med Zalando för att utveckla en exklusiv kapselkollektion. Kollektionen bidrar till diskussionen om hållbarhet genom att utforska mer hållbara lösningar inom design i material, produktionsprocesser, tekniska lösningar och spårbarhet. För att ytterligare stödja det vinnande varumärket i deras affärstillväxt gör Zalando ett brett urval av den presenterade kollektionen tillgänglig för sina mer än 50 miljoner kunder på 25 europeiska marknader.

OM FINALISTERNA FÖR ZALANDO SUSTAINABILITY AWARD

TG Botanical

TG Botanical är en ukrainsk klädlinje där teknik och natur är i samklang. För grundaren Tatyana Chumak gav skapandet av märket inte bara en möjlighet att hålla kontakten med familjen och deras verksamhet (hennes pappa har varit jordbrukare i hela sitt liv), utan kom också ur en önskan att visa hela världen att lokalt producerade kläder kan och bör vara miljövänliga.

Selam Fessahaye

Svenskbaserade Selam Fessahaye debuterade med sin första kollektion vid Stockholms modevecka 2018 och satte genast ett avtryck på den skandinaviska modescenen. Hennes visionära perspektiv på design berättar en inkluderande historia samtidigt som hon hedrar skapelserna som konst. Det prisbelönta varumärket har kallats en "Changemaker" som tillhandahåller "The most diversely casted runways in Scandinavian fashion history".

STAMM

STAMM är ett Köpenhamnsbaserat klädmärke och ett enhetligt område som sträcker sig över kulturerna. Märket är Grundat av Elisabet Stamm, som efter många år inom det kreativa området och efter att ha lagt sin konstnärliga vision på att skapa “high fashion streetwear”-märket A.A.Spectrum (2015 - 2020) bestämde sig för att lansera sitt namngivna (könsneutrala) märke som kombinerar hennes tvärkulturella intresse och omfamnande karaktär.

JURYMEDLEMMAR FÖR ZALANDO SUSTAINABILITY AWARD AW23:

Cecilie Thorsmark - CEO, Copenhagen Fashion Week

Laura Coppen - Head of Circularity, Zalando

Lena Sophie Röper - Director of Designer & Luxury, Zalando

Dio Kurazawa - Hållbarhets- och varumärkesrådgivare

Emily Chan - Sustainability Editor, VOGUE

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till omkring 45 miljoner aktiva kunder på 23 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.