Zalando förbinder sig till att bli koldioxidneutralt

Zalando förbinder sig till att bli koldioxidneutralt

• Företaget har satt ett nollnetto-mål för koldioxidavtryck i sin egen verksamhet och för samtliga leveranser och returer
  • Zalando har dessutom som mål att ta bort engångsplasten i sina förpackningar senast år 2023
  • Det egna varumärket ZIGN går helt över till hållbara produkter våren/sommaren 2020

BERLIN, 30 OKTOBER 2019 // Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, blir från och med idag koldioxidneutralt i sin egen verksamhet samt i alla leveranser och returer. Här ingår egendrivna fastigheter, pakettransporter och förpackningar. Åtagandet är del av Zalandos nya hållbarhetsstrategi ”do.MORE” som verkar för en nettopositiv påverkan för människor och planeten. Därmed lever Zalando upp till målen i klimatavtalet från Paris för den egna verksamheten långt före avtalets tidsplan. Zalando övergick i år till 90 % förnybar energi på alla verksamhetsställen. Koldioxidutsläpp som inte elimineras av operativa förbättringar, såsom förnybar energi, ordersammanslagning eller miljövänliga leveransalternativ, kommer att klimatkompenseras.

Senast 2023 kommer Zalando designa sina förpackningar på ett sätt som minimerar avfall och återanvänder material, i synnerhet genom att eliminera engångsplast. Redan nu är Zalandos kartonger tillverkade av 100 % återvunnet material, försändelsepåsarna av 80 % återvunnen plast och skönhetspåsarna består numera av 100 % återvunnet papper.

– Modeindustrin står inför utmaningar när det gäller hållbarhet och vi vet att vi har varit en del av problemet. Från och med nu är vår avsikt att vara en del av lösningen. Vi ser en tydlig koppling mellan hållbart agerande och fortsatta kommersiella framgångar. Det är bara företag som inkluderar hållbarhet i sin affärsstrategi som kommer att vara relevanta för kunderna och vi tror att det kommer vara en konkurrensfördel i framtiden, säger Zalandos VD Rubin Ritter.

Zalandos varumärke ZIGN går dessutom helt över till hållbara produkter våren/sommaren 2020 och blir därmed Zalandos egna hållbara flaggskeppsvarumärke. Sortimentet kommer att utökas från skor och accessoarer till att även omfatta kläder och stå för kvalitet, slitstyrka och hållbarhet till ett överkomligt pris. För att göra det enklare för kunder att göra hållbara modeval förser nu Zalando hållbara produkter med en särskild hållbarhetsflagga. Produkter med hållbarhetsflagga måste uppfylla ett av företagets hållbarhetskriterier som omfattar sociala standarder samt miljö- och djurskyddsstandarder. Kriterierna överensstämmer med internationella branschstandarder och bästa praxis.

Med visionen att vara en hållbar modeplattform med en nettopositiv påverkan för människor och planeten förbinder sig Zalando att minska miljöpåverkan, främja människors välbefinnande, satsa på kretsloppstänkande och göra mer hållbara val. Ett av Zalandos många mål är att förlänga livslängden på 50 miljoner modeprodukter fram till 2023 genom att tillämpa principerna för kretsloppstänkande. År 2019 förutspår företaget att förlänga livslängden på cirka en miljon artiklar genom sin second hand-plattform Zalando Wardrobe.

– Vi underlättar för kunderna att handla mer hållbart samtidigt som vi experimenterar och samarbetar över hela branschen för att skapa en cirkulär, gynnsam framtid för modeprodukter. På så sätt kan vi föra hela modebranschen framåt, för människornas och planetens skull, säger Kate Heiny, Hållbarhetsdirektör på Zalando.

Mer information om hållbarhetsstrategin och Zalandos åtagande finns på företagets webbplats och i hållbarhetsmagasinet ”do.MORE”.

PRESSKONTAKT

Nathalie Fältlöv

Pressansvarig Zalando

nathalie.faeltloev@zalando.de

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 29 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode.