Zalando introducerar pilotprojekt för virtuellt provrum till miljontals kunder

Zalando introducerar pilotprojekt för virtuellt provrum till miljontals kunder

• Kunder på Zalandos alla marknader kan med hjälp av en virtuell avatar i webbutiken se hur olika typer av jeans passar just dem.
  • Fler än 30 000 Zalando-kunder har provat den innovativa tekniken i de tidigare pilotprojekt som företaget lanserat tillsammans med Puma och Zalandos eget märke Anna Field.

Zalando, en av Europas ledande plattformar för mode och livsstil, fördubblar sina Size & Fit-satsningar genom att lansera ett virtuellt provrum för miljontals kunder på alla marknader. I en särskilt utformad digital miljö kan kunderna skapa en 3D-avatar genom att ange längd, vikt och kroppsform och se passformen på ett antal utvalda (22) jeans från olika märken. Jeans är en av de mest utmanande kategorierna när det gäller att hitta rätt storlek, därför kan kunderna hjälpas av att se hur olika storlekar skulle passa dem genom att se en avatar som visar var jeansen sitter tight eller löst.

Zalando har sedan tidigare genomfört två framgångsrika pilottest tillsammans med både Puma och med Zalandos eget märke Anna Field, där fler än 30 000 kunder provade den innovativa tekniken. Innehållet i pilotprojekten pågick i flera veckor vardera.

- Att hjälpa våra kunder att öka förutsättningarna för att välja rätt storlek är väsentligt för att uppnå en bättre köpupplevelse. Jag är förväntansfull kring att vi nu lanserar en pilotversion av vårt virtuella provrum vilket gör det möjligt att skapa en virtuell avatar för att testa olika modeller av jeans. Utifrån hur våra kunder kommer uppleva tjänsten har vi sedan ambitionen att fortsätta utveckla för att i framtiden skala till en pålitlig virtuell provrumsupplevelse, säger Joanna Hummel, chef för Norden och Baltikum på Zalando.

Zalando är den enda europeiska e-handelsplattformen för mode som har ett internt team som arbetar med storlek och passform. Teamet använder en kombination av passformsmodeller och maskininlärning, datorseende och annan teknik för att förutsäga om plagg är stora eller små i storleken. De har också skapat personliga storleksrekommendationer som bygger på kundernas köp- och returhistorik tillsammans med referensartiklar som kunderna kan lägga till i sin storleksprofil. För de varor där Zalando ger storleksråd har storleksrelaterade returer minskat med 10 procent jämfört med liknande varor där storleksråd inte ges.

- Vårt mål med dessa pilotprojekt är att lära oss om och förstå hur kunderna använder den här nya tekniken så vi kan utveckla en smidig och skalbar lösning inför framtiden.Vi ser redan att kundernas engagemang ökar och att ungefär hälften av kunderna provar mer än en storlek på avataren, förklarar Stacia Carr, VP Size and Fit på Zalando. Vi vill stödja branschen när den fortsätter att använda digitala 3D-designprogram och arbetsflöden för att producera mode. Dessa processer genererar digitala tillgångar som är nödvändiga för att skala upp en virtuell prova-på-upplevelse.

Zalandos team för storlek och passform arbetar också parallellt med en funktion för kroppsmätning, som gör det möjligt för kunderna att få personliga råd utifrån sina faktiska mått. Detta kommer att rullas ut under de kommande månaderna. Kunderna kan prova funktionen här.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till omkring 45 miljoner aktiva kunder på 23 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.