Zalando investerar i inspiration, logistik och teknologi för att öka den framtida tillväxten, samtidigt som intäkterna ökade under tredje kvartalet

• Justerad EBIT stiger till 23,2 miljoner från 13,5 miljoner euro under tredje kvartalet; GMV faller med 2,4%; omsättningen sjunker med 3,2%.
  • Lanseringen av ‘Stories on Zalando’ skapar en ny och inspirerande modeupplevelse för kunderna
  • Ny lyxavdelning i onlinebutiken för att förbättra upplevelsen för designermärken och kunder
  • Det nya B2B-varumärket ZEOS gör det möjligt för varumärken och återförsäljare att hantera sin multi-channel verksamhet över hela Europa från en enhetlig plattform
  • Zalando bekräftar förväntningarna på justerad EBIT för helåret och reviderar förväntningarna för Gross Merchandise Volume (GMV) och intäkter i väntan på fortsatt efterfrågan under resten av året.

BERLIN, 1 november 2023 // Zalando, en av Europas ledande e-handelsplatser för mode och livsstil, rapporterar en justerad EBIT på 23,2 miljoner euro under tredje kvartalet, en ökning med 72% jämfört med föregående år. Samtidigt bekräftar företaget helårsguidningen för justerad EBIT men reviderar den för bruttovaruvolym (GMV) och intäkter i förväntan om fortsatt press på efterfrågan resten av året. Företaget lägger ytterligare en grund för framtida tillväxt med strategiska initiativ, som att inspirera kunder med ett nytt storytelling-format, att införa en lyxavdelning i onlinebutiken för att förhöja upplevelsen för designermärken och kunder samt genom att utöka företagets logistikerbjudande.

I september introducerades ’Stories on Zalando’, en ny inspirationsupplevelse som skapats i samarbete med Highsnobiety, det inflytelserika och globala mode- och livsstilsmedievarumärket som Zalando förvärvade en majoritetsandel i förra året. Stories on Zalando erbjuder kunderna ett nytt sätt att upptäcka mode- och kulturtrender genom kurerat innehåll i visuella format, såsom korta videor.

Zalando har börjat rulla ut en ny lyxavdelning för designer-varumärken i onlinebutiken, med ett nytt och annorlunda utseende och känsla. Uppdateringen gör Zalando mer attraktivt för lyxvarumärken och ger dem mer kontroll över hur de syns på plattformen samt en översyn över sitt varumärkeskapital. Utrymmet bjuder in den nya generationen av lyxkunder att upptäcka en fräsch, varierad samt inspirerande designer- och shoppingupplevelse.

Förra månaden lanserade Zalando B2B-varumärket ZEOS, en förkortning av Zalando E-commerce Operating System. ZEOS är en enhetlig plattform som gör det möjligt för mode- och livsstilsvarumärken och återförsäljare att hantera sin multi-channel verksamhet över hela Europa. Föregående år genomförde Zalando ett framgångsrikt pilotprojekt med multi-channel fulfillment, som nu går under det nya varumärket och kallas ZEOS Fulfillment. Runt 30 varumärken och återförsäljare som Pepe Jeans, ett varumärke inom AWWG Group, och det välkända polska sko- och accessoarmärket Kazar arbetar redan med det nya erbjudandet.

"Storytelling, logistik och teknologi är nyckeln till att öka vår framtida tillväxt. Vår sunda balansräkning ger oss den finansiella flexibiliteten att göra dessa strategiska investeringar", säger Dr. Sandra Dembeck, CFO på Zalando. "Vår finansiella disciplin resulterade även i att vi har kunnat leverera ytterligare ett kvartal med förbättrad lönsamhet."

Justerad EBIT ökade till 23,2 miljoner euro under det tredje kvartalet från 13,5 miljoner euro under samma kvartal förra året, tack vare lägre kostnader för fulfilment. Justerad EBIT som andel av försäljningen ökade till 1% under kvartalet från 0,6% jämfört med för ett år sedan. GMV minskade med 2,4% till 3,2 miljarder euro och intäkterna minskade med 3,2% till 2,3 miljarder euro under kvartalet i en utmanande makroekonomisk miljö med lågt konsumentsentiment och minskad onlineförsäljning. Kvartalet påverkades också negativt av den varmaste septembermånaden någonsin i Europa, då kunderna inte köpte höst- och vinterkläder som de vanligtvis gör under denna säsong.

Zalando tog ytterligare ett steg i att utveckla sin plattformsstrategi eftersom den hjälper partners att sälja mer av sina mode- och skönhetsprodukter. Andelen partners som bidrog till Fashion Stores GMV var 39%, en ökning med 4 procentenheter jämfört med för ett år sedan.

Prognos för helåret 2023

Zalando bekräftar sin helårsguidning för justerad EBIT och justerar sin guidning för GMV och intäkter. Justerad EBIT förväntas fortfarande vara 300 miljoner euro till 350 miljoner euro under 2023. GMV förväntas nu utvecklas mellan -2% och 1% och intäkterna mellan -3% och -0,5% under 2023. Tidigare hade bolaget förväntat sig att GMV och intäkter skulle hamna i det lägre intervallet av prognosen på 1% till 7% för GMV och -1% till 4% för intäkter. Som jämförelse uppgick GMV 2022 till 14,8 miljarder euro, intäkterna till 10,3 miljarder euro och justerad EBIT till 184,6 miljoner euro.

Den finansiella rapporten för tredje kvartalet 2023 samt resultatpresentationen för analytiker och investerare, finns tillgänglig på Zalando Investor Relations webbplats. Zalando rapporterar årshelårsresultat för 2023 den 13 mars 2024.

Nyckeltal (i miljoner euro)

Q3/23

(last 12 months)

50.1