Zalando lanserar second hand-tjänsten Zircle i Sverige

Zalando lanserar second hand-tjänsten Zircle i Sverige

Zalandos kunder i Sverige kan nu enkelt och smidigt handla second hand-mode via Zircle, på samma bekväma sätt som de är bekanta med från Zalandos plattform. Zircle är en del i att stötta Zalandos mål om att förlänga livslängden på 50 miljoner modeartiklar till 2023. Enligt en ny företagsundersökning skulle varannan svensk Zalando-kund kunna överväga att handla second hand inom de närmaste sex månaderna.

Idag utökar Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, sitt erbjudande med Zircle, en webbshop dedikerad till konsumenter som söker ett kvalitetskontrollerat och inspirerande second hand-modesortiment i Sverige och Danmark. Affären kommer med samma typ av utseende, känsla och bekvämlighet som återfinns på Zalandos plattform. Detta gör att mer än 100 000 modeartiklar från välkända varumärken nu finns tillgängliga för alla Zalando-kunder på dessa två nordiska marknader. Zircle svarar upp mot de medvetna nordiska konsumenternas krav på en enkel och bekväm modeupplevelse av att handla second hand: en nyligen genomförd undersökning av Zalando visar att mer än hälften (53%) av Zalandos svenska kunder[1] skulle kunna överväga att handla second hand-mode inom de närmaste sex månaderna.

– Vi är väldigt glada över att utöka Zircle till Sverige och Danmark och nu kunna erbjuda nordiska konsumenter en bekväm second hand-upplevelse, säger Mareike Hummel, Director UX Recommerce på Zalando, och fortsätter: Under de två senaste åren, sedan vi lanserade Zircle i Tyskland och fortsatte vår expansion i Europa, har vi samlat in lärdomar som har hjälpt till att förbättra kundupplevelsen när man handlar på Zircle.

Varje artikel på plattformen - alla tidigare ägda av Zalando-kunder på marknader där en inbytesfunktion är tillgänglig - har utvärderats i en kvalitetskontroll i två steg; först via digitala foton som laddats upp av kunden och därefter när Zalando tar emot den fysiska produkten. Detta görs för att säkerställa en samordnad och högkvalitativ modeupplevelse. Det breda sortimentet på Zircle inkluderar märken som finns tillgängliga på Zalando och andra som för närvarande inte är tillgängliga i modebutiken. I linje med Zalandos mål att minimera avfall och hålla material i bruk, och specifikt eliminera engångsplast till 2023, pilottestar företaget plastfria förpackningar för alla leveranser från Zircle och använder istället återvunnet papper.

– Vi vet från undersökningar att svenskar och konsumenter gillar att handla mode second hand, eftersom det är billigare än att köpa nya kläder men också för att det är mer miljövänligt.[2] Zircle kommer att stödja vårt mål att förlänga livslängden på 50 miljoner modeartiklar till 2023 genom att göra det möjligt för våra kunder att ge dem ett nytt liv snabbt och enkelt, säger Laura Coppen, Head of Circularity på Zalando.

Zircle lanserades 2019 i Tyskland, och i och med detta har Zalando kunnat testa och lära sig hur second hand-tjänsten upplevs och fungerar bland kunder, samt hur den skulle kunna växla upp och förbättras. Efter inlärningsperioden integrerade Zalando 2020 kategorin Pre-owned i Zalandos modebutik i Tyskland, Spanien, Belgien, Frankrike, Nederländerna och Polen.

Besök Zircle här: https://www.zircle.se/

[1] Zalando undersökning 2020.
[2] Statista 2019

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 29 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.