Zalando lanserar storleksinkluderande skokollektion i samarbete med sju designermärken

• Den storleksinkluderande skokollektionen har skapats av Filling Pieces, Rejina Pyo, Holzweiler, MISBHV, Elleme, GCDS och Ekchaus Latta och lanseras på Zalando den 8 maj.
  • Kollektionens statement-skor sträcker sig från storlek 35 till 46 och passar alla skoälskare, även de som letar efter en mindre eller större storlek.
  • Zalando har stöttat designermärkena genom att investera i skomodeller som gör det möjligt att komplettera det vanliga sortimentet med ytterligare storlekar.

BERLIN, 27 APRIL 2023 // Den 8 maj lanserar Zalando, en ledande europeisk online-plattform för mode och livsstil, en kollektion med skor för alla. Kollektionen har skapats av sju designermärken: Filling Pieces, Rejina Pyo, Holzweiler, MISBHV, Elleme, GCDS och Ekchaus Latta. Kollektionen innehåller 14 skomodeller som sträcker sig från storlek 35 till 46, och syftar till att göra det möjligt för alla skoälskare att hitta designerskor i sin egen storlek. De sju designerna har olika kreativa stilar och kommer från olika delar av världen, men förenas i en gemensam vision om att vara moderiktiga, inkluderande och kundorienterade. Varje märke har skapat skori sin egen unika, individuella stil. Kollektionen kommer finnas tillgänglig på alla Zalandos 25 europeiska marknader.

Idén till kollektionen kom efter ett samtal med Helsinki Pride, som Zalando har sponsrat i flera år. Det ledde till ett insiktsfullt avslöjande: Många människor i queer-communityn, till exempel transkvinnor, har svårt att hitta skor i större storlekar, särskilt när det gäller statement-skor. Detta belyser ett bredare glapp inom modebranschen, eftersom många konsumenter, även utanför queer-communityn, har problem med att hitta designerskor i sin storlek.

För mindre designermärken kan det vara en utmaning att erbjuda inkluderande storlekar på grund av de kostnader som är förknippade med tillverkningen av ytterligare storlekar utanför det typiska storleksintervallet 36-41 för damskor. För att hjälpa till att övervinna denna utmaning har Zalando gett de sju varumärken som skapade kollektionen en ekonomisk investering för att tillverka skomodeller med inkluderande storlekar. På så sätt kan märkena fortsätta att skapa kollektioner med inkluderande storlek självständigt i framtiden och inspirera fler märken att följa efter.

Lena-Sophie Röper, Director Designer & Luxury på Zalando säger: "Vägen till inkludering börjar med att gå i någon annans skor och kampanjen "Walk a Mile" är en del av våra ansträngningar att göra just det. Kollektionen är ett kraftfullt steg framåt i vår strävan att bli en destination som verkligen är öppen för alla. Den här kollektionen skulle inte vara möjlig utan samarbetet med de sju designermärkena, som har varit otroligt bra att samarbeta med för att förverkliga den här visionen. Den här typen av teamwork är viktig i hela branschen och vi hoppas att detta är en av många kollektioner som vi kommer att arbeta med för att bidra till att göra mode inkluderande för alla."

Kollektionen är en del av Zalandos vision om att vara en utgångspunkt för mode som är välkomnande för alla. Med sin D&I-strategi, do.BETTER, har företaget åtagit sig att erbjuda ett mångsidigt sortiment för underrepresenterade grupper genom att tillhandahålla produktval och genomtänkta upplevelser i varje kategori över pris, storlek och stil.

Kollektionen åtföljs av en marknadsföringskampanj med namnet "Walk a Mile" och frontas av Reece King, en engelsk modell och förespråkare av mental hälsa, Raya Martigny, modell och förespråkare för könsmångfald inom mode, Slim Soledad, en brasiliansk DJ som är medlem av det queera kreativa kollektivet "Chernobyl" samt den amerikanska modellen Maggie Mauer.

Bilder finns att ladda ner här: https://wetransfer.com/downloa...

OM FILLING PIECES
2009 ville Guillaume Philibert ta fram en högkvalitativ sneaker till ett rimligt pris. Detta resulterade i att låga sneakers föddes, den första skon som skapar en brygga mellan streetwear och mode. Den låga modellen blev mer än bara en skomodell. Den var en symbol för en prisvärd, lyxig design. En produkt som jämnade ut spelplanen. En som har bevisat att bra design kan skapa kontakt. En sneaker som bärs av människor av olika kön, etniciteter, religioner och sexuella läggningar.

OM REJINA PYO
Ett Londonbaserat modemärke som bygger på en filosofi som utforskar klädsel som ett vardagligt fenomen, både vardagligt och extraordinärt, för kvinnor över hela världen. De vill bidra med något speciellt till den dagliga rutinen och deras vision är att skapa moderna, bärbara plagg som uppmuntrar individuella instinkter och som behåller sin relevans och kvalitet med tiden. I en tid då modetrenderna har nått nya höjder lever vi på en överstimulerande marknad som ger kunderna nya valmöjligheter varje vecka. Rejina Pyo är inte intresserad av att lansera snabba eller kortsiktiga trender, utan fokuserar på att bygga långsiktiga relationer och utvecklas tillsammans med användarna med tiden.

OM HOLZWEILER
Det norska modehuset Holzweiler grundades 2012 av syskonen Susanne och Andreas Holzweiler och kombinerar sömlös design med enkel funktionalitet. Märket fokuserar på att ta fram tidlösa plagg och hämtar inspiration från konst, natur och samtida kultur. Holzweiler är en förespråkare för samarbete och förändring och har arbetat med en lång rad internationella konstnärer, musiker och ikoner som bidragit till positiva rörelser, både när det gäller social påverkan och hållbarhet. Med kollektioner som fokuserar på detaljrikedom och användning av högkvalitativa material fortsätter Holzweiler att förmedla tidlösa ideal, nyfikenhet och hantverk.

OM MISBHV
En hängivenhet till omfattande forskning om klubbklädernas historia och en önskan att slippa lyxens ytlighet har stått i förgrunden för MISBHV:s designfilosofi sedan grundandet 2015. Från uppmärksammad debut på Paris Fashion Week till att släppa musik på sitt namngivna bolag MISBHV rör sig alltid i förändringens frontlinje. MISBHV tillverkar sina produkter i Europa av noggrant utvalda italienska tyger, nära hemmet och hjärtat, och behåller sin genuina äkthet samtidigt som man blickar framåt.

OM ELLEME
Elleme är baserat i Paris och grundades av Jingjing Fan och fokuserar på omsorgsfullt utformade plagg designade med enkelhet, tidlöshet och unika egenskaper. Elleme, som kommer från det franska uttrycket "Elle aime" som betyder "hon älskar", kombinerar form och funktion för att komplettera varje kollektion som bygger på principerna om kvalitet och tidlös design. Producerat i Italien med en ansvarsfull partner.

OM GCDS
Tillverkad lokalt men född globalt: GCDS i Milano, Italien, prioriterar "kulturkläder" framför streetwear. GCDS är ett anti-märke som drivs av bröderna Giuliano och Giordano Calza – varumärkets kreativa direktör respektive vd – och som tror på att vänta sig det oväntade. Varumärket omfattar flera kategorier, från smycken till accessoarer, och dess ständigt mångskiftande produktlinjer fortsätter att vara lokalt producerade, vilket i slutändan innebär att man omdefinierar vad "Made in Italy" betyder idag.

OM ECHAUS LATTA
Ett New York- och Los Angeles-baserat märke som skiljer sig från sina kollegor med sin könsneutrala design och som har byggt upp ett rykte om att använda modeller av alla kön, åldrar, former och storlekar i sina modevisningar och kampanjer. Varumärket är lika autentiskt som inflytelserikt och har stått ut genom könsneutral design och genom att låta icke-modeller medverka i sina visningar.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till omkring 45 miljoner aktiva kunder på 23 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.