Zalando lanserar strategin ”do.BETTER” - för inkludering och mångfald

Zalando presenterar nu tolv åtaganden inom inkludering och mångfald, dels inom bolaget, dels för sina kunder och partners. I och med detta åtar sig Zalando att skapa en mer inkluderande arbetsplats, öka mångfalden bland chefer och ledare, skapa en mer inkluderande shoppingupplevelse och erbjuda ett sortiment med bred variation i alla prisklasser, storlekar och stilar - inom alla kategorier

BERLIN, 20 MAJ 2021 // Idag lanserar Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, sin strategi för inkludering och mångfald, ”do.BETTER”. Strategin innehåller en omfattande handlingsplan med tolv åtaganden fördelade inom fyra områden: talanger, ledare, kunder och partners. Zalando, som gjort stora framsteg med individuella mångfaldsinitiativ under de senaste åren, har nu tagit fram en mer omfattande plan för att täcka fler aspekter inom inkludering och mångfald. Genomförandet av strategin kommer att rapporteras årligen i Zalandos D&I-rapport (Diversity & Inclusion report), som publicerades första gången 2020.

-Vi vill vara utgångspunkten för mode där alla känner sig välkomna. Vi strävar efter att vara ”inclusive by design”, och leva upp till den mångfald som finns hos oss bland våra anställda, kunder och partners, säger David Schneider, co-CEO på Zalando, och fortsätter: Vi är övertygade om att ett ökat fokus när det kommer till inkludering och mångfald kommer att leda till bättre innovation, djupare kundförståelse, större kreativitet och beslut av högre kvalitet inom Zalando, vilket även kommer att ha en positiv påverkan på hela modebranschen.

En inkluderande arbetsplats
I talanggruppen strävar Zalando efter att bli en inkluderande arbetsplats där alla anställda har lika stor chans till utveckling och känner en känsla av tillhörighet. För att genomföra detta lanserar företaget en intern D&I-undersökning som kan hjälpa till att identifiera utmaningar och hur policys kan förbättras, säkerställa mångfald i viktiga projekt, tillhandahålla kursprogram om inkludering och mångfald för avdelningar, anställningschefer och rekryterare, och samarbeta med fler organisationer för att identifiera bästa praxis och hjälpa till att stötta samhällen med stor mångfald. Zalando kommer även att öka upp andelen kvinnor på tekniska positioner till 40-60% till 2023.

-Genom att främja ledaransvar och opartiskhet ser vi att vi kan skapa en mer inkluderande miljö för alla anställda oavsett könsidentitet, etnicitet, sexuell läggning, föräldrastatus, ålder, språk, funktionsvariation, nationalitet, utbildning, socioekonomisk bakgrund, religion, hälsa och andra aspekter inom mångfald, säger Astrid Arndt, CPO (Chief People Officer) på Zalando.

Mångfald bland ledare
I ledargruppen strävar Zalando efter att ha ledare som aktivt formar en miljö som främjar inkludering, mångfald och opartiskhet. Man kommer att integrera D&I-kurser som en obligatorisk del i alla ledarskapsprogram, och från och med 2022 och framåt kommer det att finnas handlingsplaner för D&I i alla affärsområden. När det gäller kulturell mångfald och intersektionalitet kommer man att utvidga representationen av synliga och osynliga mångfaldsaspekter och bakgrunder bland de fem högsta ledarnivåerna till 2025.

En mer inkluderande upplevelse
För Zalandos kunder strävar man efter att kunna erbjuda kundupplevelser och kommunikation som får dem att känna sig respekterade, inkluderade och hyllade. 2025 kommer man att erbjuda en lika tillgänglig, relevant och välkomnande digital upplevelse för kunder från underrepresenterade grupper. Den digitala upplevelsen kommer att utvärderas regelbundet av en oberoende extern panel. Dessutom strävar Zalando efter att skapa mer inkluderande innehåll, och uppmuntrar och stöttar sina partners att göra detsamma. Till exempel arbetar man redan för en representativ bokning av modeller och influencers, hänsynsfull styling och mindre retuschering. Zalandos kunder kan redan nu skapa ett konto i onlinebutiken utan att behöva ange binär könsinformation.

Ett varierat partnerskap
I partnergruppen vill Zalando skapa positiva förändringar inom modeindustrin för och med sina partners. För att uppnå detta kommer man att erbjuda ett inkluderande sortiment för underrepresenterade grupper på plattformen. Här kommer man att diversifiera portföljen för modepartners och stärka nätverket för att främja mångfald och inkludering inom branschen. Zalando ska erbjuda en bred variation inom alla kategorier i alla prisklasser, storlekar och stilar. Man har lagt till fler produkter för alla hudtoner i skönhetskategorin, breddat utbudet av klädstorlekar, inkluderat modest fashion, och fortsätter att samarbeta med fler märken som ägs av människor från minoritetsgrupper. Här ingår även genomförandet av åtagandet från 2020 om att samarbeta med 70 varumärken med mörkhyade ägare, där man har börjat med ett marknadsföringsstöd på en miljon euro från Zalando Marketing Services (ZMS) som 22 varumärken för närvarande använder sig av.

Du kan läsa mer om alla tolv åtaganden i do.BETTER-strategin här. Zalandos andra årliga D&I-rapport publiceras hösten 2021.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till omkring 42 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.