Zalando levererar tillväxt under tredje kvartalet och antalet aktiva kunder passerar 50 miljoner

• GMV (Gross Merchandise Volume) ökar med 7,1 %, intäkterna stiger med 2,9 %; justerad EBIT ökar till 13,5 miljoner euro under tredje kvartalet
  • Antalet aktiva kunder växer med 8 % och passerar 50 miljoner för första gången någonsin
  • Ett införande av lägsta beställningsvärde förbättrar lönsamheten
  • Zalando bekräftar helårsprognosen och förväntar sig att resultaten kommer att nå de lägre intervallen

Berlin, 3 november, 2022 // Zalando, en av Europas ledande onlineplattformar för mode och livsstil, levererade en tillväxt under tredje kvartalet. Antalet aktiva kunder ökade med 8 % jämfört med föregående år och översteg för första gången 50 miljoner. Antalet användare i Zalandos medlemsklubb Plus tredubblades nästan. Företaget drev framgångsrikt på lönsamheten vilket bidrog till ett bättre resultat och mildrade effekter av ett minskat konsumentförtroende.

– Jag är stolt över att vi nu når 50 miljoner aktiva kunder och över våra framsteg i att fördjupa våra relationer med dem. Vi kommer fortsätta med att noggrant navigera oss genom dessa turbulenta tider och att driva framåt med åtgärder för att förbättra lönsamheten tillsammans med strategiska initiativ som inspirerar och engagerar våra kunder, säger Robert Gentz, co-CEO på Zalando.

GMV växte med 7,1 % till 3,28 miljarder euro under tredje kvartalet och försäljningen ökade med 2,9 % till 2,35 miljarder euro. Det justerade resultatet före räntor och skatter (justerad EBIT) ökade till 13,5 miljoner euro jämfört med 9,8 miljoner euro i samma kvartal för ett år sedan.

Zalando fortsätter att arbeta fokuserat för en stabil lönsamhet. Zalando introducerade ett lägsta beställningsvärde vilket har uppmuntrat kunder att öka storleken på sin varukorg eller betala leveransavgiften. Som ett resultat av detta är nu beställningar under det lägsta beställningsvärdet lönsamma. Zalando uppnådde en ytterligare marknadsföringseffektivitet under tredje kvartalet, vilket hittills har minskat kostnaderna med nästan 100 miljoner euro. Företaget drev också på effektivitetsförbättringar inom sitt europiska logistiknätverk, inklusive hantering av överskottslager.

Zalando inleder samarbeten med nya företag och varumärken, med målsättningen att skapa ett inspirerande sortiment. Det första samarbetet med Highsnobiety har förbättrat storytellingen, endast tre månader efter förvärvet, vilket hjälper Zalando att engagera sig mer med relevanta målgrupper och fördjupa relationen med sina kunder. Zalando och Nike fördjupade sitt partnerskap, vilket nu gör det möjligt för kunder att handla medlemsexklusiva Nike-produkter på Zalando. Även företagets partnerskap med Sephora har växt, med fler skönhetsmärken som adderats till plattformen och partnerskapet har expanderats till Italien.

Partners och butiker fortsätter att framgångsrikt växa sin verksamhet på Zalando. Andelen partnerföretag som bidrar till Fashion Store GMV ökade med sju procentenheter jämfört med samma kvartal förra året. Detta understryker Zalandos attraktiva position hos partners samt hjälper företaget att nå sina strategiska mål med att öka sin andel av partners till 50% av Fashion Store GMV senast 2025.

– Med konsumenternas förtroende på låga nivåer och den pågående inflationen var det ett klokt beslut att börja tidigt med åtgärder för att stödja lönsamheten. Det är fortfarande osäkert hur konsumenterna kommer att spendera i sista kvartalet. Men vi jobbar hårt för att genomföra och leverera på våra strategiska prioriteringar och ekonomiska utsikter, säger Sandra Dembeck, CFO på Zalando.

Zalando bekräftar prognoserna

Zalando bekräftar sin prognos som presenterades den 23 juni 2022 för räkenskapsåret 2022 med en gross merchandise volume som förväntas växa med 3% till 7%, mellan 14,8 miljarder euro och 15,3 miljarder euro. Intäkterna förväntas växa med 0% till 3%, mellan 10,4 miljarder och 10,7 miljarder euro samt med en justerad EBIT på mellan 180 miljoner till 260 miljoner euro. Företaget räknar nu med att nå den lägre delen av dessa intervall.

Den finansiella rapporten för tredje kvartalet 2022, så väl som resultatpresentationen för analytiker och investerare finns tillgänglig på Zalando Investor Relations hemsida. Zalando kommer att publicera resultatet för helåret 2022 den 7 mars 2023.

Zalando Group – Nyckeltal (i miljoner euro)

Q3/22

Zalando Group – Nyckeltal

Q3/22

Q3/21

Active customers (million) (over 12 months)

50.2

46.3

Number of orders (million)

58.8

55.8

Average orders per active customer (over 12 months)

5.2

5.1

Average basket size (EUR) (over 12 months)

56.2

57.4

Definitioner finns i årsredovisningen.

OM ZALANDOZalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till omkring 45 miljoner aktiva kunder på 23 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.