Zalando och Copenhagen Fashion Week nominerar Selam Fessahaye, TG Botanical och STAMM till hållbarhetspris

• Zalando Sustainability Award firar varumärken som driver en positiv förändring och bidrar till en mer ansvarsfull modeindustri. Zalando Sustainability Award vid Copenhagen Fashion Week delas ut mellan den 31 januari och 3 februari 2023.
  • Juryn har valt ut finalisterna baserat på deras engagemang för att minska produkternas miljöpåverkan genom materialen de köper in och de tillverkningsmetoder som används för att producera kollektionerna.
  • Vinnaren får ett pris på 20 000 euro och ett partnerskap med Zalando för att utveckla en exklusiv kapselkollektion.

BERLIN, 7 DECEMBER 2022 // Zalando, en ledande europeisk online-plattform för mode och livsstil, och Copenhagen Fashion Week tillkännager att Selam Fessahaye (Sverige),TG Botanical (Ukraina) och STAMM (Danmark) är finalister i säsongens Zalando Sustainability Award vid Copenhagen Fashion Week, som äger rum från den 31 januari till den 3 februari 2023.

Detta är den femte säsongen av det strategiska partnerskapet mellan Zalando och Copenhagen Fashion Week med det gemensamma målet att skapa en mer ansvarsfull modeindustri. Priset, som är öppet för designers från hela världen, uppmuntrar modevarumärken att utforska innovativa lösningar och dela med sig av nytänkande idéer som bidrar till mindre miljöpåverkan.

Finalisterna har valts ut av en erfaren internationell jury bestående av erkända experter, som Cecilie Thorsmark, vd för Copenhagen Fashion Week, Emily Chan, Sustainability Editor på British Vogue samt Dio Kurazawa, hållbarhets- och varumärkesrådgivare. Kate Heiny, Director of Sustainability, och Lena Sophie Röper, Director of Designer & Luxury, representerar Zalando i juryn.

Juryn granskade noggrant varje sökandes grundläggande strategi för hållbarhet och fokuserade särskilt på användning av certifierade material, produktionsprocesser, innovation, öppenhet och integrering av cirkulära metoder. Den här säsongen var fokus på material är ett centralt tema bland alla finalister; designern Tetyana Chumak på TG Botanical valde naturliga material som linne, hampa och ekologisk bomull. Den främsta höjdpunkten i hennes kollektion är ett pälsliknande material tillverkat av hampa. Selam Fessahaye utvecklar sin egen textil av återvunnet material som hon vill använda i sina framtida kollektioner. Elisabet Stamm arbetade med indisk Khadi, en traditionell handvävd textil som huvudsakligen tillverkas av bomull och som färgats med antingen naturlig indigo,örter eller trädbark.

– Zalando Sustainability Award är en viktig del av det material som utgör Copenhagen Fashion Week. Nu när vi går in i den femte säsongen blir vi ständigt imponerade och inspirerade av de varumärken som ansöker. Den här säsongen är inget undantag eftersom vi har tre kvinnliga finalister med olika bakgrunder och historier, alla med sin egen unika inställning till hållbar produktdesign och mode. De är en livlig och dynamisk trio som lägger grunden för framtidens design, säger Laura Coppen, Head of Circularity på Zalando.

De tre finalisterna kommer att få finansiering för produktionskostnader och chansen att presentera sin design officiellt på CPHFW och i Zalandos “Digital Greenhouse”, där finalisternas modevisningar kommer att streamas. Det digitala utrymmet är en källa till inspiration och utbildning för att hjälpa besökarna att lära sig navigera i det komplexa ämnet kring design och hållbarhet.

Juryn kommer att fatta sitt slutgiltiga beslut efter att varje designer har presenterat sin kollektion under Copenhagen Fashion Week. Vinnaren kommer att tillkännages den 2 februari 2023.

Jurymedlemmar

Cecilie Thorsmark - CEO, Copenhagen Fashion Week

Laura Coppen - Head of Circularity, Zalando

Lena Sophie Röper - Director of Designer & Luxury, Zalando

Dio Kurazawa - Hållbarhets- och varumärkesrådgivare

Emily Chan - Sustainability Editor, VOGUE

OM COPENHAGEN FASHION WEEK

Copenhagen Fashion Week är Nordens största modevecka som hålls två gånger om året i januari/februari samt i augusti. Varje säsong välkomnar Copenhagen Fashion Week ledande internationell press, inköpare och branschledare från hela sitt globala nätverk till tre dagar av visningar, presentationer och evenemang vid sidan av de två branschmässorna CIFF och Revolver. Hållbarhet är kärnan för Copenhagen Fashion Week, som strävar efter att göra betydande förändringar för att inspirera och uppmuntra branschen att ta steg mot en positiv och ansvarsfull förändring. I januari 2020 presenterade Copenhagen Fashion Week en ambitiös treårig handlingsplan för hållbarhet, med ett innovativt system med minimikrav för varumärken som ska ingå i det officiella programmet från och med 2023 (www.copenhagenfashionweek.com).

Om finalisterna för Zalando Sustainability Award:

TG Botanical

TG Botanical, lillasyster till TAGO – Ukrainsk klädlinje där teknik och natur är i samklang. För grundaren Tatyana Chumak gav skapandet av märket inte bara en möjlighet att hålla kontakten med familjen och deras verksamhet (hennes pappa har varit jordbrukare i hela sitt liv), utan kom också ur en önskan att visa hela världen att lokalt producerade kläder kan och bör vara miljövänliga.

Selam Fessahaye

Svenskbaserade Selam Fessahaye debuterade med sin första kollektion på Stockholms modevecka 2018 och satte genast ett avtryck på den skandinaviska modescenen. Hennes visionära perspektiv på design berättar en inkluderande historia samtidigt som hon hedrar skapelserna som konst. Det prisbelönta varumärket har kallats en "Changemaker" som tillhandahåller "The most diversely casted runways in Scandinavian fashion history".

STAMM

STAMM är ett Köpenhamnsbaserat klädmärke och ett enhetligt område som sträcker sig över kulturerna. Märket är Grundat av Elisabet Stamm, som efter många år inom det kreativa området och efter att ha lagt sin konstnärliga vision på att skapa “high fashion streetwear”-märket A.A.Spectrum (2015 - 2020) bestämde sig för att lansera sitt namngivna (könsneutrala) märke som kombinerar hennes tvärkulturella intresse och omfamnande karaktär.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till omkring 45 miljoner aktiva kunder på 23 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.