Zalando och Sephora inleder samarbete kring exklusiva skönhetsprodukter online

Zalando och Sephora inleder samarbete kring exklusiva skönhetsprodukter online

Genom ett nytt samarbete blir Sephora nu Zalandos strategiska partner för exklusiv skönhet. Sephora kommer tillföra över 300 prestigefyllda och exklusiva märken till Zalando, vilket förstärker skönhetsutbudet för miljontals kunder på onlineplattformen. Partnerskapet kommer att inledas med lansering i Tyskland under fjärde kvartalet 2021 för att sedan utökas till andra europeiska länder under 2022.

Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, och Sephora, världens ledande återförsäljare inom exklusiv skönhet, meddelar idag att man ingår ett strategiskt partnerskap för att skapa den ultimata destinationen för såväl exklusivt mode som skönhetsprodukter online för miljontals Zalandokunder.

Partnerskapet sammanför Zalandos oslagbara kundupplevelse och stora e-handelsexpertis med Sephoras noggrant utvalda sortiment av fler än 300 exklusiva märken, expertis inom skönhet och marknadskraft. Med start i Tyskland under fjärde kvartalet 2021 ska partnerskapet utökas successivt till Zalandos andra marknader under 2022.

– Skönhetssegmentet är en stor och spännande möjlighet för oss, då skönhetsmarknaden online fortfarande är tämligen outnyttjad i Europa. Som en ”one-stop destination” för mode och livsstil vill vi kunna erbjuda och inspirera Zalandos kunder att hitta både mode och skönhet på ett och samma ställe. Vårt partnerskap med Sephora, det självklara valet för många skönhetsälskare, kommer att förstärka skönhetsutbudet för våra kunder och erbjuda möjligheten att shoppa de mest populära och exklusiva skönhetsmärkena samtidigt som de fortsätter dra nytta av Zalandos fantastiska kundupplevelse och bekvämlighet, säger David Schneider, Zalando Co-CEO.

Sephora verkar globalt i 35 länder och har 2 000 butiker, varav över 1 000 i Europa. Detta gör dem till en av skönhetsbranschens mest uppskattade globala innovatörer med sitt moderna urval av varumärken, inklusive växande kategorier som ”Good for” samt ett stort nätverk av skönhetsfans som uppskattar det noga utvalda utbudet. Zalando erbjuder det mest omfattande sortimentet av mer än 4 000 mode- och livsstilsvarumärken till sina 42 miljoner aktiva kunder på 20 marknader i Europa, tillsammans med enastående bekvämlighet vad gäller leveranser, betalningar och returer.

– Femtio år efter att Sephoras första butik öppnade skakar Sephora på nytt om skönhetsmarknaden genom att inleda ett samarbete med Zalando. Tillsammans skapar vi den ultimata destinationen för exklusiv skönhet online för Zalandos 42 miljoner aktiva kunder. Detta partnerskap visar på vår ambition att ständigt utvecklas för att behaga våra kunder bättre än någon annan. Zalando är idag den mest framgångsrika modeplattformen online i Europa, och den perfekta partnern för oss att kunna fortsätta inspirera våra kunder. Genom att samla mode, accessoarer och exklusiv skönhet under samma tak, kommer vi att erbjuda den bästa destinationen för att både ”look great and feel great” i en unik miljö. Detta partnerskap är ett viktigt steg i vår europeiska tillväxtstrategi och visar på vår vision för framtiden inom skönhetsbranschen, säger Martin Brok, VD och koncernchef för Sephora

Genom att bli en del av Zalandos partnerprogram kommer Sephora att bli en strategisk partner till Zalando för exklusiva skönhetsprodukter i alla europeiska länder där partnerskapet är aktivt. Det långsiktiga partnerskapet återspeglar företagens gemensamma passion för innovation och skapar en exklusiv kundupplevelse. Bolagen har liknande värderingar inom hållbarhet, mångfald och inkludering, där båda har fastställt konkreta långsiktiga åtaganden vad gäller hållbart sortiment, minskad miljöpåverkan och att skapa en inkluderande upplevelse för kunderna.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till omkring 42 miljoner aktiva kunder på 20 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.

ABOUT SEPHORA
Sephora is the world’s most loved beauty community, offering a unique retail experience for passionate clients and innovative beauty brands, encouraging them to be fearless in their creatívity and self-expression. Since its debut in France almost 50 years ago, Sephora has been a leader in global prestige omni-retail, inspiring clients to explore a universe of beauty and wellness with an ever-changing array of carefully curated brand partners, from classic selective brands to exclusive independent ones, and the critically acclaimed Sephora Collection. Owned by LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, the world’s leading luxury goods group, Sephora’s excellence, innovation, and entrepreneurial spirit have made it an omnichannel beauty trailblazer in 35 countries.