Zalando på god väg mot tillväxtplanen för 2025 drivet av den starka kundtillväxten under 2021

• Exceptionell helårstillväxt: GMV ökade med 34,1 % till 14,3 miljarder euro, intäkter ökade med hela 29,7 % till 10,4 miljarder euro; justerad EBIT på 468,4 miljoner euro
  • Markant kundtillväxt med mer än 10 miljoner nya kunder
  • Plattformsövergången gör framsteg, partnerandel av GMV är nu 30%
  • Förväntad GMV-tillväxt under 2022 på 16–23% vid 430-510 miljoner euro justerad EBIT
  • Medlemsklubben Zalando Plus passerar 1 miljon medlemmar och förväntas fördubbla antalet Plus-marknader i slutet av 2023
  • Utvecklas till en hållbar modeplattform med en nettopositiv påverkan, inklusive ytterligare övergång från plastpåsar till papperspåsar.

BERLIN, 1 mars, 2022 // Räkenskapsåret 2021 slutade med starka framsteg när det gäller både strategiskt och finansiellt genomförande. Nu fortsätter Zalando att fokusera på strategiska initiativ som kommer att driva framtida tillväxt. Under 2021 växte företaget betydligt snabbare än väntat, vilket positionerade Zalando väl på väg mot sin tillväxtambition på medellång sikt att nå mer än 30 miljarder euros bruttovaruvolym (GMV) år 2025.

Zalando rapporterade en GMV-tillväxt på 34,1 % till 14,3 miljarder euro. Detta resultat har drivits av en fortsatt stark efterfrågan från konsumenter för onlineerbjudanden och en ökad användning av plattformen hos partners. Som väntat, började de finansiella resultatet normaliseras under andra halvåret 2021 med tanke på den gradvisa återöppningen av europeiska ekonomier. Intäkterna växte med 29,7 % till 10,4 miljarder euro 2021. Zalando uppnådde en justerad EBIT på 468,4 miljoner euro, vilket motsvarar en marginal på 4,5 %.

Robert Gentz, Co-CEO på Zalando, säger: "Vi är mycket nöjda med våra starka resultat, som visar att vi har rätt strategi på plats för att lyckas oavsett marknadsmiljö. Vår nya kundtillväxt och strategiska framsteg under 2021 understryker den enorma möjlighet som ligger framför oss. Genom att utnyttja vår affärsmodell för plattformar är vi i en stark position för att uppnå vårt GMV-mål på mer än 30 miljarder euro till 2025. Vi vill tacka hela Zalando-teamet för deras engagemang och felfria utförande som arbetar mot det målet.”

Företaget fortsätter att fokusera på tillväxt och förväntar sig en GMV-tillväxt på 16–23 % till 16,6–17,6 miljarder euro under 2022. Intäkterna förväntas att växa med 12–19 % till 11,6–12,3 miljarder euro under 2022, med målet att överträffa det europeiska onlinemodesegmentet i en flyktig marknadsmiljö. Zalando räknar med att fortsätta växa lönsamt och uppnå en justerad EBIT på 430–510 miljoner euro. Förväntningarna utesluter en potentiell negativ påverkan från kriget i Ukraina.

Joanna Hummel, Nordenchef på Zalando, säger: “Vi är mycket nöjda med det starka resultatet förra året. Under 2021 lanserade vi nya tjänster för att glädja våra svenska kunder såsom kategorin Pre-Owned och Zalando Lounge, som erbjuder attraktiva och utvalda modekampanjer. Sverige är en nyckelmarknad full av potential för oss och Norden är en av de snabbast växande regionerna för Zalando. Vår ambition är att fortsätta denna tillväxt under 2022 genom att erbjuda en lokal och relevant shoppingupplevelse för våra kunder. Det är spännande att äntligen vara en del av Zalando och att kunna driva den nordiska verksamheten framåt i år.”

Joanna Hummel började på Zalando i december 2021 som General Manager Nordics. Joanna är ansvarig för strategin och den dagliga verksamheten för de nordiska marknaderna. Innan hon kom till Zalando var Joanna VD för H&Ms systermärke Afound och innan dess ledde hon skönhetsåterförsäljarna Lyko och KICKS.

ZALANDO STÄRKER UPP MED STRATEGISKA INITIATIV

2021 fick Zalando mer än 10 miljoner nya kunder och utökade sin räckvidd avsevärt till att nu betjäna mer än 48 miljoner aktiva kunder på 23 marknader, inklusive sex nya marknader som lanserades under förra året: Kroatien, Estland, Lettland, Litauen, Slovakien, Slovenien. Kunder beställde mer än någonsin tidigare med 5,2 genomsnittliga beställningar per aktiv kund.

Zalandos medlemsprogram, Zalando Plus, spelar en viktig roll för att fördjupa kundrelationerna. Programmet ger kunderna den bästa servicen och upplevelsen Zalando har att erbjuda i utbyte mot en årsavgift. Som ett resultat besöker Plus-medlemmar Zalando dubbelt så ofta och spenderar tre gånger mer än icke Plus-kunder. Zalando Plus passerade milstolpen på 1 miljon medlemskap i början av 2022. Efter att ha utökat programmet till Nederländerna, Frankrike och Italien 2021 kommer Zalando att fördubbla antalet Plus-marknader i slutet av 2023 från fyra marknader för närvarande.

Med mer än 5 800 varumärkespartners och nästan 7 000 butiker står Partner Program och Connected Retail-andelen nu för 30 % av Zalandos Fashion Store GMV. En ökning från 24 % föregående år. Som sin framgångsrika plattformsövergångsstödjande partner är Zalando på väg att nå sitt mål om 50 % av Fashion Store GMV som tillskrivs dess Partner Program och Connected Retail.

Zalando kommer att investera ytterligare i sitt europeiska logistiknätverk för att fortsätta erbjuda kunder oöverträffad bekvämlighet och för att stödja varumärken i att driva deras e-handelstillväxt. Idag driver Zalando ett av de största onlinemodelogistiknätverken i Europa med 12 lager i 7 länder. Företaget kommer att utöka med fyra lager till i det befintliga nätverket till 2023, och de totala investeringarna 2022 förväntas variera mellan 400 och 500 miljoner euro. Under de kommande 12 månaderna kommer Zalando att öppna klassens bästa lagerlösningar för deras partners för att stödja deras direct-to-consumer-affär.

David Schröder, Chief Operating Officer på Zalando, säger: ”Zalando skapar fördelar för både våra partners och kunder. Våra partners får tillgång till över 48 miljoner aktiva kunder där de enkelt kan hitta sina lokala och internationella favoritmärken. För att möjliggöra stark hållbar tillväxt i framtiden kommer vi att fortsätta att investera i att skala upp och förnya vår unika kapacitet och infrastruktur.”

ZALANDO UTÖKAR INITIATIVEN FÖR ATT DRIVA SIN HÅLLBARHETSSTRATEGI

2021 gjorde Zalando ytterligare framsteg mot att bli en mer hållbar modeplattform med en nettopositiv inverkan för människor och planeten. Varumärkes-, logistik- och förpackningspartner har anslutit sig till Zalando för att sätta upp vetenskapsbaserade mål som täcker 51 % av leverantörsrelaterade utsläpp. Förra året utökade Zalando sitt hållbarhetssortiment till över 140 000 produkter jämfört med cirka 80 000 ett år tidigare. Försäljningen av dessa artiklar stod för 21,6 % av företagets GMV, upp från 16 % 2020. Prioriteringar för Zalando 2022 kommer att vara att optimera förpackningar, minska tomma utrymmen i paket, minimera förpackningsavfall och slutföra övergången av plast till papperspåsar.

Mer information finns att läsa i Zalando Sustainability Progress Report 2021.

David Schneider, Co-CEO på Zalando, säger: ”Nu när företaget växer vill vi använda vår starka position för att driva positiv förändring i modebranschen. Under 2022 kommer vi att arbeta ännu hårdare för att uppnå våra hållbarhetsmål och hjälpa kunder att göra val som speglar deras värderingar.”

Idag anordnar Zalando en digital Annual Press Conference. Årsredovisningen 2021 och Hållbarhetsrapporten 2021 finns tillgängliga på Zalandos hemsida. Zalando kommer att rapportera resultatet för första kvartalet 2022 den 5 maj 2022.

Zalando Group – Nyckeltal (i miljoner euro)

FY 2021

Active customers (million)

48.5

38.7

Number of orders (million)

Average orders per active customer

5.2

4.8

Average basket size (LTM. EUR)

56.9

57.7

(1.3%)

Definitioner finns i årsredovisningen.

OM ZALANDOZalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till omkring 45 miljoner aktiva kunder på 23 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.