Zalando presenterar finalister för hållbarhetspris under Copenhagen Fashion Week i virtuellt “Zalando Greenhouse”

Idag inleder Zalando och Copenhagen Fashion Week sin första modevecka som strategiska partners. Inom ramen för partnerskapet möjliggör Zalando för kunder att delta i modeveckan genom den digitala upplevelsen Zalando Greenhouse. Finalisterna till Zalando Sustainability Award, House of Dagmar och Marimekko, kommer här att visa upp sina modekollektioner digitalt.

Idag inleder Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, och Copenhagen Fashion Week sin första modevecka som partners. Detta är början på ett treårigt strategiskt partnerskap. Vinterns modevecka kommer att vara helt virtuell och Zalando lanserar den för Copenhagen Fashion Week exklusivt framtagna plattformen “Zalando Greenhouse”, där besökarna bjuds in att engagera sig och interagera med modeveckans kollektioner. Finalisterna för Zalando Sustainability Award, svenska House of Dagmar och finska Marimekko, kommer att dela med sig av tanken bakom deras kollektioner och berätta mer om deras passion för hållbarhet för Zalando Greenhouse-besökare.

Med Zalando Greenhouse öppnas dörrarna till Köpenhamns modevecka 2021 för modeentusiaster från hela världen. Upplevelsen ska efterlikna känslan på Köpenhamns gator och visa design med hållbarhet i fokus. Den representerar en förändring i hur modekollektioner kan visas upp och hur innovativ teknik kan inspirera och driva industrin till en mer hållbar framtid. Genom att sätta fokus på hållbarhet med Zalando Sustainability Award vill företaget uppmuntra varumärken att tänka mer hållbart för att driva förändring.

– Vi vill använda vår plattform för att lyfta fram varumärken som bidrar till en mer hållbar industri. Det är spännande att vi gör det genom en innovativ, virtuell upplevelse som Zalando Greenhouse. Detta är ett perfekt tillfälle för oss att låta konsumenter uppleva och utforska mode och lära sig mer om hållbarhet. Sustainability Award och partnerskapet med Copenhagen Fashion Week är spännande steg för Zalando när vi fortsätter att driva positiva förändringar i modebranschen, säger Natalie Wills, global chef för sociala medier och konsument PR på Zalando.

Den virtuella upplevelsen utgår från Zalandos hållbarhetsstrategi, do.MORE, där kunder erbjuds både inspiration och information om hållbart mode. Zalando har som mål att bli en hållbar plattform med en nettopositiv inverkan på människor och planet.

Hållbarhetspriset vill uppmuntra modevarumärken att utforska alternativa metoder för design och produktion, för att bidra till en mer hållbar framtid. En jury av branschexperter kommer att utvärdera båda varumärkenas hållbarhetsstrategier, inklusive deras kollektioner och engagemang för hållbarhet och innovation. Vinnaren vinner 20 000 euro och ett partnerskap med Zalando för att utveckla en exklusiv kapselkollektion. Kollektionen kommer att utforska hållbara lösningar i allt från material, produktionsprocesser och tekniska lösningar till spårbarhet. Stora delar av det vinnande varumärkets utställda kollektion kommer att finnas tillgänglig för alla Zalandos mer än 35 miljoner kunder över 17 europeiska marknader. Vinnaren tillkännages i Zalando Greenhouse (https://www.zalandogreenhouse.com/) den 4 februari.

Upptäck mer
www.zalandogreenhouse.com
@Zalando
#ZalandoxCPHFW

Designer
House of Dagmar och Marimekko

Jurymedlemmar
Arizona Muse - Modell, miljöaktivist och hållbarhetskonsult
Cecilie Thorsmark - CEO, Copenhagen Fashion Week
Morten Lehman - CSO, Global Fashion Agenda (GFA)
Dio Kurazawa – Hållbarhetsrådgivare
Kate Heiny - Director of Sustainability, Zalando
Lena-Sophie Roeper - Buying Director Premium & Luxury, Zalando

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 29 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.