Zalando rapporterar enastående resultat för det första kvartalet och höjer helårsutsikten

• Zalando förväntar 31-36% GMV tillväxt och 400-475 miljoner euro justerat EBIT för räkenskapsåret 2021
  • GMV växte med 55,6% till 3,2 miljarder euro under första kvartalet, med justerad EBIT-marginal på 4,2%
  • Exceptionell tillväxt av nya kunder, nådde 41,8 miljoner aktiva kunder
  • Zalando utökar det europeiska logistiknätverket med fem logistikcenter senast år 2023

Zalando höjer helårsutsikten för räkenskapsåret 2021 till följd av en exceptionell tillväxt under årets första kvartal, fortsatt förhöjda tillväxtnivåer under andra kvartalet och stabila utsikter för andra halvan av 2021.

Företaget förväntar sig att GMV (Gross Merchandise Volume) kommer växa med 31-36% till 14,0-14,6 miljarder euro för räkenskapsåret 2021. Under samma period förväntats även intäkterna öka 26-31% till 10,1-10,5 miljarder euro och ett justerat EBIT på 400-475 miljoner euro. Zalando förutspådde tidigare en GMV-tillväxt på 27-32%, intäktsökning på 24-29% och ett justerat EBIT på 350-425 miljoner euro för hela 2021.

Tack vare en exceptionell tillväxt av nya kunder och ett högt engagemang bland existerande kunder, uppnådde Zalando sin starkaste kundtillväxt sedan 2013 genom att nå 41,8 miljoner aktiva kunder i slutet av det första kvartalet.

Topplinjetillväxten kom in i en exceptionellt hög takt, med GMV som ökade med 55,6% till nästan 3,2 miljarder euro och intäkterna ökade med 46,8% jämfört med föregående år till 2,2 miljarder euro. Tillväxten drevs av en fortsatt ökning av konsumenternas efterfrågan på online-erbjudanden och en enastående tillväxt i vår partnerverksamhet. Förutom ett väldigt starkt tillväxtmoment uppnådde Zalando ett positivt justerat EBIT på 93,3 miljoner euro eller marginal på 4,2%. Vilket främst var en effekt av en stark försäljning och en fortsatt lägre returgrad.

- Under det första kvartalet 2021 levererade Zalando den starkaste tillväxten någonsin sedan börsintroduktionen 2014. Vi ser att vår plattformsverksamhet utvecklas i allt snabbare takt, vilket skapar fördelar för både kunder och partners och det låter oss ta snabba steg framåt i vår resa mot att bli utgångspunkten för mode, säger David Schröder, CFO på Zalando.

För att möjliggöra Zalandos framtida tillväxtambitioner och kunna erbjuda kunderna den främsta bekvämligheten, kommer Zalando att fortsätta expandera sitt europeiska logistiknätverk som för tillfället består av tio logistikcenter genom att addera fem center till innan 2023. Två logistikcenter i Rotterdam och Madrid är nära att färdigställas och kommer att sättas i drift under 2021. Byggnadsarbete på tre nya logistikcenter i Frankrike, Tyskland och Polen kommer att starta under de närmaste tolv månaderna.

Kvartalsrapporten för Q1, samt resultatpresentationen för analytiker och investerare finns tillgänglig på Zalando Investor Relations webbsida. Zalando kommer att presentera resultaten för Q2 2021 den 5 augusti 2021.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 38 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.