Zalando släpper exklusiv kollektion av Designers Remix

Zalando släpper exklusiv kollektion av Designers Remix

• Zalando lanserar en kapselkollektion av det danska designermärket Designers Remix
  • Kollektionen som är skapad av deadstock består av 20 återvunna plagg och kommer att finnas exklusivt på Zalandos 25 europeiska marknader
  • Zalando vill rikta strålkastarljuset på lokalt relevanta designermärken som är föregångare inom kreativitet

BERLIN, 8 JUNI 2023 // Den 15 juni lanserar Zalando, en ledande europeisk onlineplattform för mode och livsstil, den exklusiva kollektionen “The Art of Remade” skapad av det danska designermärket Designers Remix. Designers Remix har återanvänt deadstock[1] från både Zalando och varumärkets egen studio för att tillverka 20 plagg – med allt från klänningar och shorts, till toppar, blazers, skjortor och hattar. Sortimentet inkluderar sex speciella kreationer producerade i begränsat antal på grund av den handgjorda designprocessen. Kollektionen är tillgänglig för kunder på Zalandos 25 europeiska marknader.

Att samarbeta med Designers Remix går i linje med Zalandos ambition att fördubbla erbjudandet av designers, etablera plattformen som en trovärdig, fräsch och inkluderande partner för lyx- och designermärken, samt vara den självklara destinationen för kunder. En viktig del av denna vision är att inspirera kunder genom att erbjuda dem exklusiva kollektioner från spännande designermärken.

Lena-Sophie Röper, Director Designer & Luxury på Zalando säger: "Vi är glada över att arbeta med Designers Remix för denna speciella kollektion, som fokuserar på kärnan i att skapa kärleksfulla kreationer. Kvalitet och kulturell association med ett varumärke är mycket viktigt i vårt erbjudande av designers. Designers Remix är ett väldigt relevant varumärke, speciellt för våra nordiska kunder, och det rankas bland de mest sålda skandinaviska varumärkena på Zalando. Att samarbeta för en exklusiv kollektion är en möjlighet för oss att erbjuda något spännande och lokalt relevant för våra kunder, samt en möjlighet att hedra och fira nordiska designers och kreatörer.

Zalando och Designers Remix har ett mångårigt samarbete sedan 2016, och har tidigare samarbetat vid framtagandet av två kapselkollektioner under namnet "Small steps. Big impact”, som släpptes år 2020. Den nya kollektionen innehåller ett brett utbud av plagg och material, med allt från barockinspirerade jacquardtyger, vackra feminina klänningar och kjolar, till maskulina byxor och kavajer. Kollektionen skapades i märkets studio i Köpenhamn av Creative Director Charlotte Eskildsen och hennes team, bestående av unga, talangfulla kvinnliga designers, som har skrivit in sina namn i plaggen som en personlig hälsning till bäraren. De sex speciella kreationerna, döpta till "The Carrie Program", är inspirerade av den ikoniska TV-serien "Sex and the City".

Charlotte Eskildsen, Creative Director på Designers Remix säger: "Den nya kollektionen är en hyllning till kvinnor med stil – kvinnor som har en vilja att utforska kontrasterna i styling, som balanserar maskulina detaljer med något feminint. Processen att sammanställa inventeringen är nyckeln till konceptet. När vi skapade kollektionen handlade det om att hitta balans och att åstadkomma en sammanhållen look som matchar vårt varumärkes DNA.”

Kollektionen hyllas i den dedikerade kampanjen “The Art of Remade”. Kampanjen vill slå samman mode- och konstvärlden samt sätta hantverk i fokus. Den sammanför den konstnärliga visionen av Designers Remix och set-designer Fatima Fransson. Till kampanjen konstruerade Fransson en konstinstallation med tyg från tidigare projekt för att skapa ett abstrakt textiluniversum.

[1] För Zalando innebär upcycling att produkter behandlas på ett sådant sätt att den slutliga varan har ett högre värde än den ursprungliga varan. Det så kallade "deadstock" som kommer från Zalando består av plagg som har funnits i lager i mer än två säsonger.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till omkring 45 miljoner aktiva kunder på 23 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.