Zalando stöttar svenska butiker i kris – ansluter dem gratis till 32 miljoner kunder i Europa

Zalando låter fysiska butiker ansluta sig till Zalando-plattformen när företagets Connect Retail-program nu lanseras i Sverige. Butiker som ännu inte hunnit digitalisera sin verksamhet får på så vis direkt onlineanslutning till över 32 miljoner aktiva kunder runtom i Europa. Fram till 2021 behöver butikerna dessutom inte betala provisionsavgift till Zalando.

– I vår bransch har de fysiska butikerna drabbats hårdast av coronapandemins effekter. Därför är det oerhört viktigt för oss att agera snabbt för att stödja dem. Genom att ansluta återförsäljarna till vår plattform hanterar vi situationens utmaningar tillsammans och skapar en ännu mer spännande shoppingupplevelse för kunderna. Bredare och lokala sortiment skickas från svenska detaljhandlare direkt till kunder i Sverige och runtom i Europa. Den svenska marknaden är särskilt relevant för Zalando, vilket är anledningen till att Sverige är en av de första marknaderna där vi lanserar vårt Connected Retail-program, säger Kenneth Melchior, Direktör för norra Europa på Zalando.

Idag är fler än 1800 fysiska butiker i Nederländerna och Tyskland anslutna till Zalando-plattformen. Tillsammans levererar de upp till 41 000 ordrar per dag, och de mest framgångsrika butikerna har lyckats skicka upp till 6400 beställningar på en enda dag. Sedan coronakrisens utbrott har Zalando förbättrat återförsäljarnas synlighet på plattformen med dedikerade kampanjer.

Zalando lanserade sitt Connected Retailprogram i Tyskland 2016. Connected Retail är öppet för alla detaljhandlare och varumärken med fysiska butiker som tillhandahåller ett för Zalando-plattformen relevant sortiment. Butiker kan enkelt ansluta sitt lager till Zalandos plattform. Inom ramen för Connected Retailprogrammet tillhandahåller Zalando bland annat onlineinnehåll, betaltjänster och kundservice. Connected Retail-programmet lanserad nu förutom i Sverige även i Polen och Spanien.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 32 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode.