Zalando utökar kundbasen och gör framsteg i plattformsövergången under 2022 – på god väg till att bli utgångspunkten för mode

• Under 2022 såg Zalando en tillväxt i antalet aktiva kunder, partner- och lojalitetsprogram
  • Zalando uppnår en uppdaterad helårsprognos trots utmanande tider
  • Fokus på lönsam tillväxt i takt i med att organisationen förenklar såväl innovation som snabbhet under 2023
  • Företaget fortsätter att investera i strategiskt viktiga områden som att utvärdera det egna sortimentet, driva relevans och att förenkla logistiken för partners
  • Prognos för 2023: Gross Merchandise Volume (GMV) ska växa mellan 1% och 7%, intäkterna ska utvecklas mellan -1% och 4%, justerat EBIT på 280 till 350 miljoner euro

BERLIN, 7 MARS 2023 // Zalando, en av Europas ledande onlineplattformar för mode och livsstil, gör framsteg i sin strategi med att växa sin kundbas, fördjupa kundrelationer och har vuxit snabbare än den europeiska modemarknaden online under de senaste tre åren fram till 2022. Antalet aktiva kunder ökade med 6% till mer än 51 miljoner och Zalandos lojalitetsprogram Plus fördubblade antalet medlemmar till över 2 miljoner jämfört med föregående år.

- Det faktum att vi har kunnat fortsätta växa vår kundbas trots det ekonomiska läget visar att vår kärnstrategi fungerar. Vi vill att våra kunder ska älska Zalando och det är just därför som vi fördjupar våra relationer med dem. Att förstå såväl deras behov som önskemål är avgörande och resulterar i att kunder kommer tillbaka och i slutändan stannar kvar längre hos oss, säger Robert Gentz, co-CEO på Zalando.

Zalando kommer fortsätta att investera i strategiskt viktiga områden, driva uppmärksamheten kring sortimentet och eftertraktade varumärken på plattformen samt hjälpa partners att utveckla sin verksamhet gentemot konsumenter på plattformen. Andelen partners som bidrar till Fashion Store GMV ökade med 6 procentenheter till 36% och Zalando Fulfillment Solutions levererade 58% av varor från partners, en ökning med tre procentenheter jämfört med samma kvartal under föregående år.

- 2022 var ett utmanande år för både världen och branschen, men trots detta uppnådde Zalando flera viktiga milstolpar som till exempel lanseringen av vår kollektion för adaptivt mode, vår majoritetsinvestering i Highsnobiety och att vi ingår i Nikes exklusiva butiksnätverk. Ur ett lokalt perspektiv firade vi 10-årsjubileum i Sverige, samt lanserade en nordisk, könsneutral kollektion och vår sommarkampanj “Låt det märkas”, som var en hyllning till personlig stil och nordiskt mode. I år kommer vi fortsätta investera i att erbjuda våra kunder ett relevant sortiment med lokala och globala favoriter samt en sömlös shoppingupplevelse. Jag är glad att återigen se Zalando som huvudpartner till musikfestivalen Way out West. Vår vision är att vara utgångspunkten för mode i Sverige – för våra kunder, varumärken och partners. Vi vill vara destinationen som svenska konsumenter naturligt besöker när de letar efter en modeprodukt eller tjänst, säger Joanna Hummel, General Manager för Norden och Baltikum.

Trots utmanande tider landade nyckeltalen för helåret 2022 inom intervallen för den uppdaterade prognosen. Under 2022, ökade GMV med 3 procent till 14,8 miljarder euro med en stabil omsättning på 10,3 miljarder euro jämfört med föregående år. Det justerade resultatet före räntor och skatter (justerad EBIT) landade på 184,6 miljoner euro.

Tillväxten av kunder visar att Zalando gör framsteg i visionen att vara utgångspunkten för mode, den plats som människor väljer för att hämta inspiration inom mode och livsstil, särskilt under ett år där e-handeln stått inför motvind. Efter pandemin, när konsumenter började återgå till fysiska butiker vändes e-handelstrenden mer än förväntat, om än på högre nivåer än före pandemin. Ett minskat konsumentförtroende resulterade i förhöjda lagernivåer över hela marknaden.

- Utmaningarna under 2022 tvingade oss att bli mer fokuserade på lönsam tillväxt och vi agerade snabbt och beslutsamt med åtgärder vilket förbättrade marginalerna, som exempelvis introduktionen av ett lägsta beställningsvärde. Vår balansräkning gör det möjligt för oss att fortsätta investera i våra strategiska prioriteringar, oavsett om det driver intresse kring sortimentet och relevanta varumärken eller hjälper partners att driva sin verksamhet direkt till konsument över olika kanaler, säger Sandra Dembeck, CFO på Zalando.

För att säkerställa lönsam tillväxt under 2023 och framåt kommer Zalando fortsätta arbeta för att förbättra sina marginaler, förenkla organisationen och investera selektivt för att dra nytta av tillväxtmöjligheter. Företaget påbörjade ett program i februari 2023 för att minska komplexiteten och i stället omfamna enkelhet, pragmatism och sparsamhet. Detta innebär att flera hundra roller kommer att tas bort i många av Zalandos team.

För att fortsätta nå och behålla kunder, förbättrar företaget relevansen och utvärderar sitt sortiment. Med hjälp av Highsnobiety, som företaget förvärvade förra året, lyfter man fram mode genom storytelling. En modeupplevelse som fördjupar relationen med kunderna. Sedan start har Zalando gjort fler än 80 produktsläpp och släppen har nått över 7 miljoner unika användare. Något som visat såväl ökat engagemang som högre klickfrekvenser.

För att öka kundlojaliteten uppmuntrar Zalando sina kunder att upptäcka de olika mode- och livsstilskategorierna, som Fashion, Beauty, Designer och Lounge by Zalando. Andelen kunder som handlar i mer än en produktkategori växer och närmar sig 20%. I genomsnitt är dessa kunders köp mer än tre gånger så höga som för kunder som bara handlar i en kategori. På samma sätt spenderar medlemmar i lojalitetsprogrammet, Plus-kunder, vanligtvis ungefär tre gånger så mycket som icke-plusmedlemmar.

- Det finns en hel del tillväxtpotential inom vår befintliga kundbas. Dessutom ser vi ytterligare möjligheter i att öka penetrationen på våra marknader och där ligger en enorm potential framför oss, säger David Schneider, co-CEO på Zalando

En annan långsiktig tillväxtmöjlighet för Zalando är att utveckla sin e-handelsinfrastruktur för att möjliggöra andra digitala företag i Europa. I oktober 2022 lanserade Zalando pilotprojektet Multi-Channel Fulfillment, ett nytt erbjudande för mode- och livsstilsvarumärken. Fram till dess erbjöd företaget endast logistiktjänster till varumärken som säljer produkter på Zalando-plattformen. Nu utökar man sina logistiklösningar för varumärken som säljer via andra plattformar samt genom sina egna onlinebutiker. Erbjudandet har genererat ett stort intresse och ett samarbete med partners som Pepe Jeans och ett varumärke från AWWG Group har inletts.

Prognos

Även om det är svårt att förutsäga efterfrågan i den nuvarande miljön, är Zalandos ambition att fortsätta överträffa tillväxten inom modesegmentet online. GMV förväntas växa mellan 1% och 7% i år. I linje med plattformsövergången och den ökande andelen av partnerverksamheten kommer intäktstillväxten att följa GMV-tillväxten. Intäkterna förväntas utvecklas i intervallet -1% till 4% jämfört med föregående år.

Zalando kommer fortsätta ha fokus på lönsam tillväxt som ger marginaler samtidigt som de fortsätter att investera för framtida tillväxt. De förväntar sig att justerad EBIT kommer att landa mellan 280 miljoner euro och 350 miljoner euro under 2023. Företaget förväntar sig även att landa i det övre intervallet av sitt mål för justerat rörelseresultat på 3–6% till 2025 samt nå tvåsiffriga marginaler på lång sikt.

- Vår långsiktiga ambition är oförändrad. Vi är fortfarande övertygade om att vi kommer att återgå till en tvåsiffrig GMV-tillväxt på sikt. Genom att fortsätta vårt arbete med att förverkliga vår vision och strategi och på sikt betjäna 10 procent av europeiska modemarknaden på 450 miljarder euro, avslutar Gentz.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till omkring 45 miljoner aktiva kunder på 23 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.