​Zalando utvärderar hållbarhetsbedömningar

​Zalando utvärderar hållbarhetsbedömningar

Zalando redovisar nu för första gången hur hållbara flera varumärken på plattformen är. Detta sker i samarbete med SAC och Higg Co som samlat in jämförbara hållbarhetsdata och insikter från över 250 av Zalandos partnervarumärken. Resultaten visar att dessa hittills presterar bättre inom områdena sociala och mänskliga rättigheter än inom miljöområdet.

Med lanseringen av hållbarhetsstrategin do.MORE i oktober 2019, åtog sig Zalando att kontinuerligt höja sina redan högt ställda krav på hållbarhet och genomför obligatoriska hållbarhetsbedömningar hos de varumärken som väljer att sälja via plattformen. Målet är att 2023 bara samarbeta med partners som uppfyller dessa krav. I en första utvärdering har man nu samlat in hållbarhetsinformation från över 250 varumärken via Higg BRM, där de utvalda varumärkena rapporterade om sin verksamhet för 2019.

Verktyget
Med utgångspunkt i Higg BRM från Sustainable Apparel Coalition (SAC) och Higg Co har man nu ett verktyg för löpande utvärdering av sina mer än 3000 varumärkespartners och privata märken med syftet att skapa en global standard för att mäta hållbarhet. Higg BRM är ett utvärderingsverktyg som gör det möjligt för varumärken och återförsäljare att få en bedömning av ett flertal sociala och miljömässiga parametrar, däribland mänskliga rättigheter, rättvisa löner och koldioxidutsläpp.

Då Zalando själva är både en plattform och ett varumärke har man även valt att genomföra utvärderingen på sitt eget bolag. Sammantaget är Zalandos poäng i nivå med branschgenomsnittet inom både miljö- och sociala frågor. Som ett nästa steg deltar man även i ett pilotprojekt kring verifiering med SAC för att ytterligare stärka trovärdigheten i mätningen.

Hållbarhetsdata hos varumärkespartners
De uppgifter som samlades in från partners visade att många varumärken har samlat höga poäng inom sociala och mänskliga rättigheter, särskilt med fokus på frågor som löner, hälsa och säkerhet och arbetstid.

– För första gången har vi jämförbara hållbarhetsdata på varumärkesnivå som ger oss möjlighet att gemensamt utveckla standarder som driver branschen framåt. Med de första resultaten kan vi se en stor skillnad i upplevda risker. Vi uppmärksammar att vi behöver lyfta till exempel utsläpp av växthusgaser för att kunna driva den mest effektfulla förändringen tillsammans, säger Kate Heiny, hållbarhetschef på Zalando.

Zalando har satt upp vetenskapliga mål (SBT) för koldioxidutsläpp. Som en del av målbeskrivningen kommer man att samarbeta med flera partners för att implementera och genomföra dessa under kommande år.

Ökadtransparens
Zalando har även åtagit sig att öka transparensen ännu mer genom hela leveranskedjan. För detta har man valt att presentera samtliga Tier 1 private label-leverantörer via egna kanaler, liksom i Open Apparel Registry (OAR). OAR är ett open source-verktyg som kartlägger klädbranschen globalt, där varje produktionsanläggning tilldelas ett unikt ID. För sina varumärkespartners har Zalando fastställt minimikrav med tonvikt på vad som är nödvändigt för att ett företag ska arbeta hållbart. Ett av dessa fokusområden är att varumärkespartners erbjuder full transparens kring sina Tier 1-leverantörer.

Långsiktigt kommer data från Higg BRM att hjälpa Zalando att identifiera trender i branschen och ge insikter i hur man utvecklar bestående förbättringar och lösningar i hela leverantörskedjan.

– Våra kunder efterfrågar i allt högre grad mer information om de produkter de köper och hur dessa produkter har tillverkats. För att kunna förse våra kunder med tydlig information när det gäller ett varumärkes hållbarhet måste uppgifterna först vara jämförbara och även verifierade. Med de första insamlade uppgifterna och inledandet av en verifieringspilot tar vi nästa steg och fortsätter arbetet under de närmaste åren, fortsätter Kate Heiny, hållbarhetschef på Zalando.

I början av 2021 kommer Zalando, tillsammans med SAC och Higg Co, genomföra nästa omgång av sin varumärkesbedömning.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 29 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode.