Zalando välkomnar nya aktieägare

Berlin 17 februari 2021 - Styrelsen för Zalando, Europas ledande plattform för mode och livsstil, erkänner och stöder beslutet från det svenska investeringsbolaget Kinnevik om att skifta ut samtliga aktier till sina investerare. Det initiativ som meddelades idag kommer mer än tio år efter Kinneviks första investering i Zalando och gör det möjligt för alla Kinneviks aktieägare att bli direktägare i Zalando.

Kinnevik har varit en central investerare i Zalando sedan 2010. Under åren för det lojala och värdeskapande partnerskapet har Zalando demonstrerat en oöverträffad internationalisering och tillväxt av sin verksamhet, slutfört en mycket framgångsrik börsintroduktion år 2014, övergått till en plattformsmodell och levererat hållbar och stark tillväxt i linje med visionen att bli startpunkten för mode i Europa.

– Vi är mycket tacksamma för Kinneviks stöd på vår resa att bygga startpunkten för mode i Europa. Särskilt i början av Zalandos resa var Kinneviks stöd, vilja att investera och ta stora risker för att följa en långsiktig övertygelse avgörande, och skapade på så vis en betydande skillnad. Efter ett så framgångsrikt partnerskap är det en logisk utveckling att ge Kinneviks aktieägare direkt exponering för Zalando och vi ser fram emot att välkomna dem som direktaktieägare i Zalando. Vi ser detta som en möjlighet att få förnyat stöd för vår vision och strategi framöver, säger Rubin Ritter, Co-VD för Zalando.

Under de senaste åren har Zalando genomgående levererat en stark och lönsam tillväxt i stor skala och fyrdubblat sin verksamhet sedan börsintroduktionen 2014. 2020 kunde Zalando påskynda tillväxten avsevärt jämfört med åren innan. Framöver avser Zalando att förbli fokuserat på att utöka sina marknadsandelar och bygga startpunkten för mode i Europa.

Alexander Styles
Corporate Communications / Financial Communications
alexander.styles@zalando.de

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 29 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.