ZIGN Studio: Zalandos eget märke sammanför förfinad design och nyskapande material

• Zalando lanserar ZIGN Studio – en raffinerad kollektion som skapats med ett ateljétänk och som använder de senaste materialinnovationerna.
  • ZIGN Studio-kollektionen bidrar till den ambition Zalando har med sina egna märken att erbjuda exceptionellt värde och kvalitet till kunderna samtidigt som innovationen drivs framåt.
  • Zign Studio kombinerar moderiktig och trendig design med slitstyrka samt ett modulärt och cirkulärt tänk.

Zalando, en ledande e-handelsplats för mode och livsstil, lanserar kollektionen ZIGN Studio från sitt eget varumärke ZIGN. ZIGN Studio är en raffinerad kollektion med ateljéinspirerad design, vilket gör denna kapselkollektion sammanhängande och enhetlig när det gäller den kreativa visionen. Med sina 41 plagg, skor och accessoarer för damer och 39 för herrar fokuserar ZIGN Studio-kollektionen på premiumkvalitet och de senaste innovationerna inom material, liksom en integrerande cirkulär design. Varje stil är väl genomtänkt med innovativa material och modern passform liksom en modulär design för att göra plaggen mer mångsidiga.

För Zalandos designteam har skapandet av den här kollektionen varit en möjlighet att ompröva arbetet hela vägen från ritbordet till slutprodukten och täcka hela produktlivscykeln från inköp av material, designtänk och tillverkningsprocesser. ZIGN Studio-kollektionen integrerar de senaste innovationerna på materialsidan, vilket även omfattar förbättrade processer inom materialtillverkning liksom biologiska och förnybara råmaterial samt återvunnet material. Bland de innovativa material som använts för att tillverka kollektionen återfinns tyger tillverkade av förnybar trämassa som Naia™ Renew, biobaserat konstläder tillverkat av kaffesump, återvunnet fisknätsnylon, svampläder och andra förnybara och återvinningsbara material. Även återvunna färgämnen och pigment har använts.

Kollektionen bygger också vidare på ett modulärt koncept som gör plaggen mer mångsidiga och breddar deras användningsområde. Modulära element som avtagbara ärmar på en dunjacka gör att modellerna kan bäras på flera sätt (i det här fallet både som jacka och väst). En stor del av kollektionen är formgiven i enlighet med circular.fashions cirkulära designkriterier och med en en materialsstrategi, vilket innebär att plaggen tillverkas till största delen (minst 95 %) av ett enda material. På så sätt utformas modeartiklarna för att passa in i antingen den biologiska eller den tekniska cykeln, dvs. för att brytas ner biologiskt eller återvinnas och återskapas till nya resurser.

Sara Diez, VP Private Label & Product Supply på Zalando, säger: ”Zalandos egna varumärken är våra innovativa labb, en inkubator för nya idéer som syftar till att göra modebranschen bättre, särskilt inom områdena hållbarhet, cirkularitet, mångfald och inkludering. Vårt eget varumärke ZIGN går i bräschen för vårt designarbete för hållbarhet och cirkularitet och är en del av vår ambition att erbjuda våra kunder exceptionellt värde och kvalitet samtidigt som vi driver innovationen framåt. Det gläder mig att kunna presentera vår nya kollektion ZIGN Studio för våra kunder, som på ett perfekt sätt kombinerar trendig formgivning med slitstyrka, innovativa material, modultänk och ett cirkulärt förhållningssätt.”

Det kreativa konceptet för den första kollektion – höst/vinter 2023 – kretsar kring idén om “Natureverse”: ett samspel mellan natur och teknik. Konceptet återspeglas i designen där innovativa material kombineras med jordnära texturer. Kollektionen bjuder på skarpa konstruktioner, digitala renderingar och texturerade element som inspirerats av geologiska formationer.

Kollektionen finns nu tillgänglig för kunder på alla Zalandos marknader.