Skärmbild från den nya Zcooly-upplevelsen

Nylansering av Zcooly lockade rekordmånga föräldrar

Den 10 april lanserade Zcooly en uppdaterad version av sin digitala utbildningsplattform för barn. Från att tidigare ha bestått av flera separata spel välkomnas barnen nu in i en sammankopplad 3D-värld med en mer fördjupad spelupplevelse.

– Vi har tagit spelet till en helt ny nivå och det var otroligt att se intresset under lanseringshelgen. Det är kul att vår satsning skapar ett sådant engagemang, säger Chäthrin Wadström, pedagog på Zcooly.

Zcooly riktar sig till barn mellan 5-12 år som på ett roligt och inspirerande sätt vill lära sig matematik. Tidigare har Zcooly varit uppdelat i en rad olika separata spel, men under hösten 2020 inleddes arbetet med att sammanfläta spelen till en 3D-värld. Målet var att erbjuda barnen en mer fördjupad spelupplevelse samtidigt som de lär sig matematik på olika nivåer. Appen har tagits fram i samarbete med erfarna pedagoger från skolan och spelutvecklare, där den svenska läroplanen har legat till grund för att skapa ett spel som har både lärandet och det roliga med spel. De senaste åren har intresset för Zcooly ökat och bara förra året fördubblade plattformen sina prenumeranter. När den nya versionen av spelet släpptes för två veckor sedan var intresset högre än någonsin.

– Lanseringen har verkligen varit en succé. Vi fick fantastiska recensioner från befintliga kunder och med hjälp av god planering lyckades vi skapa ett intresse som gjorde att vi fick rekordmånga nya kunder under lanseringsdagen. Det känns otroligt, säger Jonathan Wadström, CEO och Co-Founder Zcooly.

Med glädjen i lärandet

I framtagandet av den nya uppdateringen har pedagogerna och spelutvecklarna lagt mycket tid på de olika spelmekanismerna, allt för att bidra till så mycket lärande som möjligt utan att göra avkall på nöjet. Bland annat har man fokuserat på feedback och belöning, så att barnen direkt efter en övning får återkoppling på hur det gick och sedan får poäng så att de vill spela vidare och avancera. Den nya 3D-världen kallas Sasmandu och här samlas Zcoolys 300 spelövningar på en och samma plats. Chäthrin Wadström arbetar som pedagog på Zcooly och har varit med sedan start, hon är väldigt glad över att spelet har blivit så omtyckt och ser fram emot att fortsätta att både utbilda och underhålla framöver.

– Det pratas mycket om skärmtid idag och för oss är det otroligt viktigt att den skärmtid barnen får är så värdefull som det bara går. Med Zcooly kombinerar barnen nytta med nöje och lär sig otroligt mycket längs vägen. Vi har fått så fina recensioner från föräldrar som ser sina barn utvecklas med vår app och det är det bästa kvittot vi kan få, avslutar Chäthrin Wadström.

Läs mer om Zcooly och ladda ner appen här.

Kristin Wie

För oss finns bara en sorts skärmtid. Den meningsfulla.

Vi vill ge alla barn samma chans att lyckas i skolan och att lära sig för livet. Därför skapar vi kul spelupplevelser genom att kombinera spelmekanik med pedagogik. Målet är att alla barn mellan 5-12 år ska få uppleva glädjen i att lära sig och lyckas i skolan.

För att göra det möjligt skapar vi stunder av lärande med underhållande spel för mobil, platta och dator. Genom bångstyriga får, pruttande hamstrar och tårtbak gör vi kunskap kul.

Zcooly
BROR NILSSONS GATA 4